← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 4 dygn sedan Lokalt

Sverige suckar när de ser norska rodden

Den norska rodden har nått Sveriges VM-bubbla i Dallas.

Norge är klart för sextondelsfinal efter två raka segrar i grupp I. Natten till tisdagen besegrade man Senegal, och firade med supportrarna med den nu välkända rodden. Spelarna satt på gräset och rodde i takt med fansen, samtidigt som lagkaptenen Martin Ödegaard skötte trummandet.

Firandet har fått stor uppmärksamhet i sociala medier och har förstås hittat in i den svenska landslagsbubblan i Dallas.

– Den nås man av, säger mittbacken Gustaf Lagerbielke lite sådär lagom avmätt.

– Den är väldigt lik den isländska vulkanen (från EM 2016). Det är väl kul att de tycker det är kul, fortsätter han.

Har ni pratat om den i landslaget?

– Man hör bara suckar. Men det är kanske mer suckar åt tv-teamet som väljer att zooma in på det varje gång.

Utesluter rodd som målgest

Lagerbielke gjorde mål mot Polen i playoff-finalen i mars och hade en boll inne mot Nederländerna i lördags. Det dömdes dock bort för offside. Stockholmaren firar sina mål med att göra två tummar upp.

Du ska inte ha rodd som målgest?

– Det kommer jag aldrig köra.

Borde de svenska supportrarna köra en egen variant?

– Vi har ju ”Kanna på”. Det är kul med en sån, och uppenbarligen funkar det bra för norrmännen. Det är ett bra sätt att föra samman fans och spelare. Så om någon kommer på en bra är det bara att köra.

”Kör den så fort de får chansen”

Elliot Stroud är en av de som möjligen har suckat åt den norska rodden på det svenska spelarhotellet.

– Det är väl lite uttjatat. Det känns som att de kör den så fort de får chansen. Men det går ju bra för dem, man förstår att de är glada och kör den ramsan.

Hur ser du på att det går bra för Norge?

– Som svensk tar det kanske emot lite, men det är otroligt duktiga spelare, duktigt fotbollslag. De är roliga att kolla på.

På fredag möts Norge och Frankrike i en ren gruppfinal. Vinnaren där kan mycket väl ställas mot Sverige i en sextondelsfinal, om Blågult blir trea i gruppen.

– Om vi får möta Norge betyder det att vi gått vidare från gruppen. Det är första målet, att ta sig vidare till slutspel. Vi får se vilka vi möter då, säger Gustaf Lagerbielke.

Vilka vill du helst ha – Norge eller Frankrike?

– Jag vet inte. Det är ett framtida problem, man har inte så mycket att säga till om där. Vi får se vilken plats vi hamnar på, säger Gustaf Lagerbielke.

…men Elanga är positiv

Även Anthony Elanga har noterat det norska målfirandet – men till skillnad från lagkamraterna uppskattar han det.

– Jag har sett det. Det är ganska coolt, tycker Elanga.

Anfallaren fortsätter om den norska framgången:

– Bra för dem att de har gått vidare. De har bra spelare. Det är många lag som gör det bra här. Kap Varde till exempel. Det är jag väldigt överraskad över, säger Anthony Elanga.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.