Innan 2016 så var det domaren som bestämde mot vilket mål straffläggningen skulle hållas, varpå en slantsingling avgjorde vem som fick slå den första straffen.
Men de senaste tio åren har en straffläggning föregåtts av dubbla slantsinglingar. Vinnaren av den första bestämmer mot vilket mål man skjuter och den andra avgör vem som får skjuta först.
Så vill Fifa inte ha det på VM.
Vill blixtändra reglerna – mitt under VM
Enligt The Times har Fifa hört av sig till IFAB (International Football Association Board), det organ som beslutar om spelreglerna för fotboll, för att få till en blixtändring lagom till slutspelsrundan.
The Times skriver att Fifa vill slopa den dubbla slantsinglingen och i stället endast ha en, där vinnaren får bestämma antingen vilket mål man skjuter mot eller vem som skjuter först.
Historiskt har det visat sig att det är fördelaktigt att skjuta först i en straffläggning.
Slutspelsrundan inleds på söndag kväll svensk tid, där tvåan i grupp A ställs mot tvåan i grupp B.