Tidigare i juni presenterade SVT årets allsångsartister vid en pressträff på Skansen.
Då meddelade Per Blankens, exekutiv producent för ”Allsång på Skansen”, att Lasse Berghagens ikoniska låt ”Stockholm i mitt hjärta” kan komma att strykas från programmets inledning.
Låten har varit programmets introlåt sedan 1994 då Berghagen tog över stafettpinnen från Bosse Larsson.
– Vi får se hur det blir, sa Blankens till Expressen.
– Alltså, det är klart att ”Stockholm i mitt hjärta” är en del av det här programmet. Men den kanske kommer någon annanstans, sa han vidare.
Kryptiska svaret inför premiären: ”Kanske”
Dagen innan allsångspremiären kommenterade även Pernilla Wahlgren saken:
– Den är inte kvar i introt kanske, den kanske kommer på ett annat sätt. Man får kolla och se, sa hon då.
När programmet inleddes klockan 20.00 på tisdagskvällen stod det klart att ”Stockholm i mitt hjärta” inte är kvar i programmets intro.
Istället började programmet med Hooja som spelade en egen låt.
Efter att alla kvällens artister presenterats klev Pernilla Wahlgren upp på scen och sjöng en bit av Berghagens låt.
Tittarnas reaktioner
I Expressens direktrapportering från sändningen framgår det att tittarna är besvikna över ändringen. En del kallar det ”idiotiskt” och ”fruktansvärt”, och flera tycker att SVT ska skämmas över draget.
”Varför tar dom bort det viktigaste i Allsången? Ett hån mot Lasse Berghagen!”, skriver en anonym läsare.
”Redan besviken på introt. Ta tillbaka det gamla nu”, skriver en annan.
”Ett fult grepp mot Lasse Berghagens fina låt! Skäms”, skriver en tredje upprörd läsare.