Just nu ligger stora sjok av cyanobakterier ute till havs och, förutom vid Gotlands västkust, har mindre förekomster rapporterats från flera ställen i Stockholms mellanskärgård, skriver Världsnaturfonden WWF i ett pressmeddelande.
Men enligt SMHI är det inte värre än vanligt.
– Tvärtom så är det precis som det brukar vara, säger Jörgen Öberg, oceanograf på SMHI.
Cyanobakterierna kan orsaka magproblem, feber och muskelsmärtor om man får i sig dem. Den som badat i vatten där algblomning förekommer, och fått kallsupar, rekommenderas att ringa till Giftinformationscentralen.
Algblomningen, som beror på övergödningen i Östersjön, försvinner så småningom naturligt. Men Jörgen Öberg säger att mycket talar för att förekomsten kommer ligga kvar ungefär i samma omfattning nu, åtminstone under de kommande dagarna. Orsaken är att det inte blåser tillräckligt.
– Ifall det hade börjat att blåsa och blivit rejält vågigt så hade det här liksom blandats ner i vattenmassan och inte blivit så påtagligt som det är nu, säger Jörgen Öberg.