Danska värnpliktiga ska till Grönland
Danska värnpliktiga ska som en del av sin utbildning åka till Grönland från och med slutet av juli i år.
Det säger försvarsminister Jeppe Bruus i en intervju med danska public service-kanalen TV 2.
I intervjun kallar Jeppe Bruus det för ett genombrott, och säger att fler personer med kunskap om att verka på Grönland och i Arktis behövs.
Det handlar inte om att ersätta eller avlasta de danska soldater som finns på Grönland, utan om att ”ta en större del av ansvaret för att skydda Arktis”, menar han.
– Vi kommer behöva åta oss fler uppgifter, till exempel en större närvaro på Grönland, säger han till TV 2.
För några år sedan förlängdes militärtjänstgöringen i Danmark från fyra till elva månader.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.