Sveriges officiella VM-låt ”Leva för alltid” av Thomas Stenström har inte satt sig hos de svenska fotbollssupportrarna. Desto bättre har det gått för Hanna Fribergs VM-låt ”När vi letar män i USA”. Den har stadigt klättrat uppåt på Spotifys svenska topplista.
– Jag är så chockad själv, jag fattar ingenting. Det var en kul grej och nu har den blivit topp nio på Spotify. Det är helt sjukt, säger Hanna Friberg när Sydsvenskan träffar henne i Houston.
På förfesterna inför Sveriges matcher spelas låten, men något uppträdande kommer hon inte att bjuda på. Låter är nämligen gjord med AI, och det är inte Hanna Fribergs stämma som hörs.
– Alltså de ville att jag skulle göra det, men vad ska jag uppträda med? Jag kan ju inte sjunga, säger hon och skrattar.
Vad har du fått för reaktioner på låten?
– Bra reaktioner! Sedan är ju folk lite irriterade på att det är AI. Men jag har ju skrivit hela texten själv, suttit och promptat i AI-verktyget och så. Jag satt väl ändå i fem, sex timmar innan den lät som jag ville ha den.
För några månader sedan skapade Hanna Friberg rubriker efter sin medverkan i Skavlan & Sverige där hon pratade icks. Hennes ick för killar som har matlåda väckte reaktioner och flera företag profiterade på den virala vågen.
Vilka är de största icksen på fotbolls-VM?
– Det är väl kanske för fulla supportrar. Det finns det ju en del av. Men utöver det …
Sedan rycker hon på axlarna och ändrar sig.
– Alltså det är ett VM i USA, var lite för full då! säger hon och skrattar.
Även under VM har hon lyckats riva upp känslor. Den här gången handlar det om sönderklippta landslagströjor.
– Sverigetröjor är ganska tråkiga, så då tänkte jag att jag gör något kul med det.
Sagt och gjort. En tröja blev en bolero och en annan som en kortärmad skjorta.
– Sedan fick jag hör att det är en ”no go”, att man inte får klippa sönder Sverigetröjor. Då fick jag lite panik, men då hade jag redan klippt sönder alla.
Hur tror du att det går för Sverige?
–Jag vill ju säga att vi vinner! Men … Jag tror att vi tar oss ganska så långt. Kanske som sist när det var VM i USA.