Liksom Göran Jönsson skriver hoppas jag det blir förbud mot elsparkcyklar. Det händer många olyckor och även dödsfall p.g.a. dessa hänsynslösa förare – mest unga utan hjälm som hade behövt motion men det är inte så spännande att cykla på en vanlig cykel. Men även många äldre kommer farande som vettvillingar utan hänsyn. Jag som ofta cyklar hoppar av och väntar tills de har passerat när de kommer mittemot på samma cykelbana. De hller säkert mer än 20 km/ t!
Har en bekant som jobbar på akuten och hon kan berätta om hur många olyckor med svåra skador som sker dagligen och tar resurser från övrig vård. Det skedde en dödsolycka i samband med att elsparkcyklarna togs i bruk men det ska väl hända några till innan man tar problemet på allvar och förbjuder dem, som många städer redan gjort!
Bodil Hillman