Han hade en ”önska om att eliminera Marie och hennes familj för att hon är en så förskräcklig skräcködla”. Det skrev han i ett sms den 12 mars till utrikesminister Maria Malmer Stenergards (M) medarbetare på regeringskansliet.
Nu åtalas mannen, som är i 60-årsåldern, misstänkt för olaga hot. Han nekar till brott.
– Jag tycker inte att det är ett åtal. Det var en retorisk fråga, säger han.
– Det är inte så att jag bara skriver till henne för att jag tycker hon är en skräcködla. Hon sa att regimen i Iran är förskräcklig och det tyckte jag var fel uttryckt som en utrikesminister.
”Kommer inte ha råd”
I stämningsansökan beskriver åklagaren hotet som ”sådant att Maria Malmer Stenergard kunde förväntas känna allvarlig rädsla för sin eller annans personliga säkerhet.”
Maria Malmer Stenergard yrkar på skadestånd om 10 000 kronor för kränkning.
– Men då ska man kanske inte vara... Jag har läst mycket mer hotfullare grejer än det jag har skrivit. Då kanske man inte ska vara utrikesminister.
Han fortsätter:
– Jag går på socialbidrag, jag kommer inte ha råd att betala det där.
I en kommentar till Expressen skriver Stenergard:
– Jag kan konstatera att åklagaren nu har valt att väcka åtal mot den person som skickade ett hotfullt sms riktat mot mig och min familj tidigare i år. Det är viktigt att rättsprocessen nu får ha sin gång.