I april vann Alex Schwazer tyska mästerskapen i gång. Men i måndags meddelade den tyska antidopingbyrån (NADA) att man har upptäckt bloddopingmedlet epo i Schwazers urin- och blodprov.
Han riskerar nu sin tredje dopingavstängning vilket också leder till livstids avstängning. Men själv nekar han till anklagelserna.
– Jag har inte tagit någonting. Men jag har ingen tilltro till systemet längre, sade han.
Italienaren tog OS-guld över 50 kilometer i Peking. Men inför OS 2012 testades han positivt för epo och stängdes av i nästan fyra år.
Den avstängningen hävdes dock och han försökte sig på en comeback till OS i Rio de Janeiro. Men den satsningen blev inte av då han återigen åkte fast i ett dopingtest och stängdes av i åtta år.