Ville Karhulahti flyttade från Finland till Sverige 2000.
Han jobbade som hästskötare åt stortränare som Kari
Lähdekorpi, Petri Salmela och Stig H Johansson innan han 2018 tog steget och blev proffs.
Numera tränar Karhulahti 15 hästar och har Solvalla som hemmabana.
Han undviker helst att köra lopp.
– Det finns så många bra kuskar som gör det jobbet så bra, säger Ville.
I söndags vann han sin första seger på V85 när Currency Artist slog till på Kalmartravet med kusken Ulf Ohlsson.
– Det var en skön och efterlängtad seger. Kul också att det var just Uffe som körde, han kör ofta mina hästar, säger Ville.
I måndags tävlade Ville Karhulahti på Färjestadstravet.
Nu körde han för en gångs skull lopp.
Måndagskvällen slutade allt annat än bra.
Under tävlingarnas fjärde lopp kolliderade Karhulahti med hästen Jayhawk och Daniel Gustafsson som körde Starchip S.S.
– Jag satt i andraspår långt ner. Det var ingen fara men hästen jag hade invändigt om mig bröt helt plötsligt ut. Jag vet inte om den ville till stallbacken. Det var hästen och inte kusken. Jag flög ur vagnen, säger Ville.
”Hade svårt att andas”
Han minns inte mycket av olyckan.
– Allt gick så snabbt, sedan låg jag bara där på banan och försökte ta mig upp snabbt.
Travtränaren och kusken gick själv av bana och klättrade över ett staket innan han kom till stallbacken.
– Jag tyckte inte att det var så farligt, men sedan började jag få ont och hade svårt att andas. Då blev jag rädd, säger Karhulahti.
Nu vårdas han på sjukhuset i Karlstad.
44-åringen har två frakturer på höger fotled som är gipsad.
Flera revben är brutna och hans ena lunga är punkterad.
– Foten är helt okej, men jag är trött och har svårt att andas, säger Ville.
– Det hade ju kunnat gå ännu värre. Jag klarade huvudet och nacken.
Hur längre kommer du att få vara kvar på sjukhuset i Karlstad?
– Jag vet inte. Jag tror att jag kommer att flyttas till Akademiska sjukhuset i Uppsala eftersom jag bor i Knivsta.
Har du råkat ut för någon sån här allvarlig olycka tidigare?
– Nej.
– Jag brukar inte köra lopp och vill helst inte göra det, jag tycker det är bättre att jag koncentrerar mig på att träna hästarna.
Dragit in miljoner
I fjol vann Ville Karhulahti nio lopp som tränare och körde in 1,9 miljoner kronor.
I år har han vunnit tre gånger och kört in 1,2 miljoner kronor.
– Hästarna har gått bra men jag tycker att jag har haft stolpe ut i många lopp.
Hur ser du på resten av sommaren?
– Det tar väl några veckor innan jag är tillbaka nu efter olyckan. Vi ska få in nya hästar, tanken är att vi ska ha 20 hästar i stallet i höst.