Ny satsning innehåller mål för både postkvantkryptografi och kvantsensorer.
USA:s president Donald Trump har undertecknat två nya presidentordrar som ska påskynda landets utveckling av kvantdatorer. Målet är att USA ska ha en kraftfull kvantdator i drift redan 2028, rapporterar Reuters.
Kvantdatorer använder kvantfysikens lagar för att lösa vissa typer av problem betydligt snabbare än dagens superdatorer. Tekniken väntas kunna leda till stora framsteg inom en rad tekniska områden. Samtidigt finns oro för att framtida kvantdatorer kan knäcka dagens krypteringsmetoder.
Som en del av satsningen vill Trump-administrationen att viktiga amerikanska myndighetssystem ska övergå till så kallad postkvantkryptografi senast 2030 eller 2031 för att skydda sig mot framtida kvantbaserade cyberattacker.
Presidentordrarna innehåller även mål för att Pentagon ska börja använda kvantsensorer senast 2028. Tekniken kan bland annat hjälpa flygplan att navigera utan GPS. Dessutom ska federala myndigheter ta fram planer för att införa kvantbaserade sensorer och nätverk inom de kommande fem åren.
Satsningen omfattar även stärkt internationellt samarbete kring immaterialrätt och säkrare leveranskedjor för att motverka försök från rivaliserande länder att få tillgång till amerikansk kvantteknik.