← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 4 dygn sedan Sport

Potter högg tillbaka: ”Hur många har sett om matchen?!”

Mötte media – högg tillbaka ✓ ”Inga problem”

Direkt efter 1-5-smällen mot Nederländerna bad den svenska presskåren om att få sitta ner med Graham Potter för första gången sedan laget samlades för VM-uppladdningen den 27 maj. För sedan dess hade Potter bara pratat vid formella presskonferenser kring matcherna.

Landslagsledningen svarade snabbt ja på önskemålet och i går, två dagar efter förlusten, satte sig Potter framför ett 30-tal svenska journalister på landslagets träningsanläggning här i Frisco.

På den första frågan, om vad som gick snett direkt i matchen mot Nederländerna, levererade Potter nästan ett fyra minuter långt svar.

Förbundskaptenen fortsatte att svara på frågor i nästan en timme och vi fick uppleva en delvis ny Potter som högg tillbaka, svarade med motfrågor och utmanade journalisterna samtidigt som han också kunde skoja och vara avslappnad.

På frågan om han bestämt sig för att göra några ändringar i startelvan till matchen mot Japan pekade Potter på företrädaren Jon Dahl Tomassons ständiga rotationer.

– När jag tog över det här jobbet fanns det synpunkter från er journalister om att det hade varit för mycket ändringar tidigare. Då börjar man tänka att vi kanske behöver lite mer stabilitet för att få vissa saker på plats, säger Potter och drar upp att den japanske förbundskaptenen suttit på posten sedan 2018 och att Nederländerna spelat med i princip samma startelva match efter match utan att förlora, säger 51-åringen.

– Man kan förstås frestas att göra förändringar (efter en 5-1-förlust) för att ni kanske tycker att en viss spelare är bättre enligt er analys. Men hur många av er har egentligen sett om matchen mot Nederländerna? Har någon av er sett om den?

Det blir tyst i lokalen.

– Precis. Jag tolkar det som ett nej.

”Ser 30 procent av allt”

Och att med det, enligt Potter, klena underlaget tycka att spelare ska petas ger han inte mycket för.

– Ändå kommer ni att ha en åsikt om vilka förändringar som måste göras efter att ha sett matchen en enda gång. Och när man ser en match ser man kanske 30 procent av allt som faktiskt händer. Så ser världen ut i dag och när man förlorar finns det alltid ett argument för att ändra något för att man förlorat helt enkelt.

När Sportbladet vill ställa en fråga om han tycker att Lucas Bergvall och Anthony Elanga, som gjort starka inhopp, är bättre som inhoppare än startspelare avbryter Potter mitt i och frågar om inte Besfort Zeneli, som byttes in mot Nederländerna, också varit bra.

Jo, men nu gäller det de här två spelarna.

– För att du gillar dem mer.

Nej.

– Jo, så är det.

Nej, det är det inte.

Potter svarar till slut att han tycker att det skulle vara orättvist mot Bergvall och Elanga att säga att de är bättre som inhoppare än startspelare och passar på att än en gång lyfta Zenelis inhopp i senaste matchen.

Du har inte gjort så mycket media här i USA bortsett från officiellt presskonferensens, hur mycket energi tar det här?

– Om jag ska vara ärlig föredrar jag att jobba, jobba på riktigt. Det här är också jobb såklart, det är inte min hobby. Det är inget jag älskar att göra. När Petra sa: ”ska vi göra det?” var det inte som att jag sa ”absolut, det gör vi”, om jag ska vara ärlig. Jag har inget emot det. Jag skämtar om att jag inte gillar det, men det är okej. Det är en del av jobbet och jag respekterar ert jobb. Vi kanske kan prata mer så här.

Efter 5-1-segern mot Tunisien byggdes det upp en hausse inför matchen mot Nederländerna. Den dämpades kraftigt med jätteförlusten.

Tycker han att det är en fördel att få slå lite ur underläge nu?

Känner press inför Japan

– Vi kan inte kontrollera vad ni eller publiken förväntar sig. Som jag sagt många gånger: du är oftast inte så bra som du tror när det är bra och du är nästan aldrig så dålig som du tror när det är dåligt. Man måste försöka hitta ett sätt att hantera den värld vi lever i med rubriker, sensationer, extrem negativitet och extrem positivitet. Det är så du drar in klick och säljer och det är den världen vi är i. Folk är inte nödvändigtvis så intresserade av perspektiv och djupa analyser, det handlar mer om sensationer. Men vår inställning (i landslaget) måste vara densamma.

– Hur mycket ni och folk i sociala medier än kritiserar oss så älskar de här spelarna att spela för landslaget. Jag älskar de här spelarna. De ville vinna och jag är så ledsen för deras skull att det slutade som det gjorde. Jag är ledsen för det. Jag gjorde det inte tillräckligt bra, så skyll inte på spelarna:

Då, efter 42 minuter, bryter presschefen Petra Thorén in för att runda av presskonferensen.

– Det är okej, Petra. Jag gillar det här, säger Potter och fortsätter svara på frågor i drygt tio minuter till.

Potter fick frågan om han känner press inför matchen mot Japan.

– Självklart. Det är mitt korta svar. Det vore konstigt om jag inte gjorde det. Tar jag in den externa pressen, vad du, han eller hon skriver? Nej, nej, det är irrelevant. Och eftersom jag inte lyssnar på eller läser vad ni säger eller skriver kan vi ha en bra dialog oavsett vad ni skrivit. Ni kan tycka att jag är inkompetent, inga problem, det accepterar jag.

Det ska tilläggas att Sportbladet veterligen har ingen någonsin påstått att Potter är inkompetent, inte under hans tid som förbundskapten i alla fall.

När Potter, med tanke på att han svarar med motfrågor och gör en poäng av att journalisterna inte sett om matchen mot Nederländerna, får en fråga om han är frustrerad över något i beskrivningen av lagets prestationer svarar han:

– Jag har helt ärligt inte läst något. Det är det bästa sättet. Du kanske skriver något som jag tycker är helt absurt och det kan påverka min relation med dig. Du kan skriva vad du vill, det är ditt jobb och du har rätt till det. Jag förstår att det kommer att finnas kritik, ibland mot mig och ibland mot spelarna. Jag hoppas att den faller mer på mig än spelarna för jag är lite äldre och mer van vid att hantera den.

Han fortsätter:

– Men det har aldrig varit min intention att det ska bli ”ni mot mig”. Jag respekterar ert jobb och den utmanande miljön ni jobbar i. Det måste vara tufft. Men mitt ansvar är laget och spelarna. Återigen: ni kan tycka att jag är inkompetent, det gör inget, men det här är, enligt mig, en förutsättning för att vi ska kunna ha en förhoppningsvis lång relation, säger han.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.