Minst 35 handelsfartyg passerade Hormuzsundet på måndagen. På tisdagsmorgonen befann sig flera tankfartyg i sundet.
Förändringen ses som ett tecken på att redare i större utsträckning tror att Iran ska släppa igenom fartygen, uppger en analytiker för Bloomberg.
Iran och USA enades på måndagen om att upprätta kommunikationskanaler för att hålla sjöfartsleden öppen.
– Hormuzsundet kommer aldrig att återgå till förhållandena före kriget och kommer att förvaltas av Islamiska republiken Iran i enlighet med internationell rätt, säger Mohammad Bagher Ghalibaf, chefsförhandlare i kontakterna med USA, enligt statliga nyhetsbyrån Irna.