← Alla nyheter

Aftonbladet Nöje · 5 dygn sedan Nöje

Kollegorna minns Staffan Westerberg: ”Sorgligt att aldrig mer få skratta tillsammans”

Kollegorna minns Staffan Westerberg ✓ Myten

Kollegorna minns Staffan Westerberg: ”Sorgligt att aldrig mer få skratta tillsammans”

”Just nu är det bara tårar”

Publicerad 2026-06-23 14.23

Staffan Westerberg är död.

Programledaren Anders Lundin minns den ikoniska regissören, manusförfattaren och skådespelaren med värme.

– Han var en fantastisk sagoberättare som skapade fascinerande barnprogram.

Regissören, manusförfattaren och skådespelaren Staffan Westerberg är död, något familjen bekräftar för Kulturnytt.

Han är mest känd för att ha skapat banbrytande barnprogram på 1970-talet som ”Vilse i pannkakan” och ”Lillstrumpa och Syster Yster”.

Skådespelaren och musikern Per Dunsö har tillsammans med parhästen Ola Ström bland annat skapat ”Solstollarna”. De gjorde även albumet ”Utebänkens sagor” tillsammans med Staffan Westerberg

Dunsö har bara gott att säga om Westerberg.

– Jag och Ola Ström hade ynnesten att få göra musik och medverka i två av hans tv-serier: ”Utebänkens sagor” och ”Den flygande näsduken”. Att få stiga in i Staffans spröda men samtidigt galna universum var omtumlande och berikande. Vi lärde oss mycket, Ola och jag, idéer och verktyg som vi hade med i bagaget i vårt fortsatta skapande. Ja, nu har Staffan flugit ”till himlen ut”, som han skrev i sången ”Fjärilen och myran” från ”Utebänkens sagor”.

”Var utomordentligt rolig”

Aftonbladet har även varit i kontakt med Ola Ström.

– Vi var med i två av Staffans tv-serier, ”Utebänkens sagor” och ”Den flygande näsduken”. Utebänken blev också en LP-skiva. Staffan betydde enormt mycket för oss och vår syn på tv, framför allt lärde han oss att tv är tv och inte radio, att alltid se till att något händer i bild, säger han och fortsätter:

– Staffan var utomordentligt rolig, inte minst under repetitionerna, men damerna på tv ville inte veta av några lustigheter, dom ville ha ”sin” Staffan som de älskade. Det gjorde även jag med alla märkliga och unika sidor av honom. Han var en underbar människa med ett stort hjärta som jag kommer att sakna mycket. Så sorgligt att aldrig mer få skratta tillsammans, just nu är det bara tårar.

”Har blivit en myt”

Programledaren Anders Lundin som själv jobbat med barnprogram och är uppvuxen med Staffan Westerberg, minns honom som en stor förebild.

– Han var en fantastisk sagoberättare som skapade fascinerande barnprogram. Jag jobbade på barnredaktionen på SVT och då tog jag upp det där att han ska ha förstört allas barndom, men vi googlade och kom fram till att jag var 14 år när första avsnittet sändes i tv så det där har blivit en myt. Jag tycker det var oschysst mot honom för han gjorde fascinerande program som fick barnen att sitta storögt och titta på det han gjorde. Det är inte alls dumt om det blir pirrigt eller rent av lite kusligt. Han gjorde fantastiska barnprogram och även lika fantastiska vuxenföreställningar. Han var en jättefin berättare.

Många modiga val

Även Robert Fux, skådespelare på Stadsteatern och dragartist som haft kontinuerlig kontakt med Staffan Westerberg sedan Teaterhögskolan, minns sin vän med värme.

– Jag blev så otroligt inspirerad av att han hade gjort så många modiga val i sitt liv, att han följde sitt hjärta. För mig är Staffan någon sorts vägvisare som berättade att man kan följa sin inre kompass och våga stå för sina val. Det satt stora avtryck i mig och han bär ju också på en queer berättelse om utanförskap och att hantera det med konsten i fokus, säger han.

Robert Fux berättar att de höll kontakten under åren.

– Vi hördes då och då. Han såg en del som jag gjorde och jag skulle säga att allt han har skrivit har inspirerat mig, jag har sett upp till Staffan och jag har varit glad för den kontakt vi har haft.

– Han ringde mig förra veckan och jag blev väldigt glad och förvånad för vi hade inte hörts på länge. Vi pratade om livet, hur han har det nu och jag hade absolut hoppats att kunna hälsa på honom, men så blev det inte.

Har omvärderats

I en intervju med Aftonbladet från 2020 kommenterade Staffan Westerberg det faktum att han skulle ha ”förstört en hel generations barndom”.

– Det var tråkigt när det var den typen av förföljelse, men jag har överlevt. Det var jobbigt då, men jag stod på mig och jag anser att jag har gått segrande ur leken.

I en undersökning bland studenter i Stockholm ansågs Staffan Westerberg till och med vara värre än Hitler.

– Ja, det stämmer. I mitt följe hade jag en underbar människa i Kristina Lugn, hon var med där också, sa han då.

Tiden tog dock ut sin rätt och i efterhand har han i många läger omvärderats och han fick mycket kärlek.

– Det är framför allt nu efteråt som de gör det och det händer fortfarande. De tycker jag är ganska schysst och det är jag glad för.

I samma intervju delar han med sig vad han anser om det arv han har lämnat efter sig.

– Det är framför allt ”Vilse i pannkakan”. Jag gjorde program bara för att jag tyckte det var roligt. Jag ville väl säga någonting med dem, men vad jag ville säga – det vete fan.

Staffan Westerberg blev 92 år.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Nöje →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.