40 blodprov på delfinen Luna – veterinär anmäls
Publicerad 2026-06-23 14.17
Delfinen Luna på Kolmårdens djurpark fick lämna ett 40-tal blodprov och gavs antibiotika som medförde besvärande symtom. Nu anmäls en veterinär på djurparken av länsstyrelsen, skriver Norrköpings Tidningar.
Anmälan kommer efter att länsstyrelsen gjort en djurskyddskontroll hösten 2025. Myndigheten anser att veterinären kan ha orsakat delfinen onödigt lidande.
Luna har haft långvariga hälsoproblem och antibiotikan hon fick gav symtom som behövde behandlas. Hon fick även lämna ett 40-tal blodprov under ett år, enligt NT.
Länsstyrelsen skriver i anmälan att delfinen borde ha avlivats eller att behandlingen borde ha justerats. Vidare anser länsstyrelsen att veterinären varit oaktsam i användandet av antibiotika.
Ärendet överlämnas nu till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.