← Alla nyheter

Aftonbladet · 5 dygn sedan Senaste

Brister i hemtjänsten – två personer avled

Två personer med hemtjänst avled i sina bostäder kort efter att de skrivits ut från sjukhus.

Brister i hemtjänsten – två personer avled

Publicerad 2026-06-23 13.48

Två personer med hemtjänst avled i sina bostäder kort efter att de skrivits ut från sjukhus. Ingen av dem fick hjälp nattetid och nu lex Sarah-anmäler Landskrona stad händelserna.

– Något har hänt så att behovet av stöd inte har omsatts i ett biståndsbeslut, säger Annette Lindberg Mohlin (L), ordförande i omsorgsnämnden, till Skånes Folkblad.

I båda fallen hade sjukhus och vårdpersonal meddelat att det fanns ett stort behov av tillsyn nattetid i hemmet. Men hjälpen uteblev, båda personerna råkade ut för fallolyckor och avled kort därefter.

Lindberg Mohlin säger att det finns ”strukturella problem” inom Landskronas hemtjänst.

– Det har funnits en tystnadskultur och nu vänder vi på varenda sten.

Landskrona har tidigare anmält sig själv efter två andra dödsfall. I de fallen hade personal dröjt mer än två timmar med att åka ut på trygghetslarm.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.