Brister i hemtjänsten – två personer avled
Publicerad 2026-06-23 13.48
Två personer med hemtjänst avled i sina bostäder kort efter att de skrivits ut från sjukhus. Ingen av dem fick hjälp nattetid och nu lex Sarah-anmäler Landskrona stad händelserna.
– Något har hänt så att behovet av stöd inte har omsatts i ett biståndsbeslut, säger Annette Lindberg Mohlin (L), ordförande i omsorgsnämnden, till Skånes Folkblad.
I båda fallen hade sjukhus och vårdpersonal meddelat att det fanns ett stort behov av tillsyn nattetid i hemmet. Men hjälpen uteblev, båda personerna råkade ut för fallolyckor och avled kort därefter.
Lindberg Mohlin säger att det finns ”strukturella problem” inom Landskronas hemtjänst.
– Det har funnits en tystnadskultur och nu vänder vi på varenda sten.
Landskrona har tidigare anmält sig själv efter två andra dödsfall. I de fallen hade personal dröjt mer än två timmar med att åka ut på trygghetslarm.