MTB är först ut under SM-veckan i Karlstad
Nu är SM-veckan i Karlstad igång, och när tävlingarna inleds under tisdagen så är det stadssprint för mountainbike som är först ut.
Här får du koll på tävlingsformen cross country eliminator – förkortat XCE.
Det är alltså en sprinttävling som inleder SM-veckan 2026 i Karlstad. Tävlingen i XCE avgörs via ett kval där åkarna åker på tid runt banan. Därefter blir det finaler som körs i heat med fyra åkare i varje.
Totalt tävlar 25 åkare: 21 män och fyra kvinnor. Damklassen består därför bara av en final i år. Den tidigare SM-vinnaren Elin Karlsson räknas som favorit.
Herrklassen väntas bli en uppgörelse mellan VM-silvermedaljören Casper Casserstedt och förra årets världsmästare Edvin Lindh.
Starta klippet för att följa med runt den 800 meter långa banan – och hör tävlingsledaren Anna Norlin berätta om svårigheterna.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.