Norges VM-ramsa börjar bli viral. De rödklädda sätter sig och gör rörelser som att de sitter i en roddbåt, medan de i takt skanderar ”ro”.
Supportrarna ror, spelarna ror, kommentatorerna ror. Till och med politikerna i Stortinget ror.
Men nu pekas en ut som vägrar. På bilder från norska segermatchen mot Senegal syns en ensam norrman demonstrativt sitta tyst med armarna i kors medan de runt om honom ror.
– Jag har aldrig tyckt om det, säger Emil Anners Lappen till VG.
Inte ens när det norska laget satte sig i gräset efter matchen och rodde med supportrarna hängde 24-åringen på. I sociala medier har han hyllats av svenskar som en ”hjälte”.
ERIK NIVA: Trötta på norsk rodd? Dåliga nyheter
Dels är det av principsak, menar han. Ramsan är alldeles för lik Islands ”vulkanen”, från fotbolls-EM 2016. Dessutom tycker han att rodden är faktafel.
– Rodden skulle egentligen varit segling, säger han till norska tidningen och fortsätter:
– Jag sitter demonstrativt stilla när folk börjar ro.
Norge har säkrat sin plats i VM-sextondelsfinalen. Emil Anners Lappen har inga planer på att börja ro under slutspelet, men påpekar att han trots det hejar på norska landslaget.
– Bortsett från rodden, så är jag med.