← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 5 dygn sedan Sport

Pekas ut efter bilderna: ”Rodd var en dum idé”

Emil, 24, vägrade delta ✓ ”Dum idé”

Norges VM-ramsa börjar bli viral. De rödklädda sätter sig och gör rörelser som att de sitter i en roddbåt, medan de i takt skanderar ”ro”.

Supportrarna ror, spelarna ror, kommentatorerna ror. Till och med politikerna i Stortinget ror.

Men nu pekas en ut som vägrar. På bilder från norska segermatchen mot Senegal syns en ensam norrman demonstrativt sitta tyst med armarna i kors medan de runt om honom ror.

– Jag har aldrig tyckt om det, säger Emil Anners Lappen till VG.

Inte ens när det norska laget satte sig i gräset efter matchen och rodde med supportrarna hängde 24-åringen på. I sociala medier har han hyllats av svenskar som en ”hjälte”.

ERIK NIVA: Trötta på norsk rodd? Dåliga nyheter

Dels är det av principsak, menar han. Ramsan är alldeles för lik Islands ”vulkanen”, från fotbolls-EM 2016. Dessutom tycker han att rodden är faktafel.

– Rodden skulle egentligen varit segling, säger han till norska tidningen och fortsätter:

– Jag sitter demonstrativt stilla när folk börjar ro.

Norge har säkrat sin plats i VM-sextondelsfinalen. Emil Anners Lappen har inga planer på att börja ro under slutspelet, men påpekar att han trots det hejar på norska landslaget.

– Bortsett från rodden, så är jag med.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.