Artikeln i korthet
- Oscar Eklind återvänder till Malmö Redhawks efter två år i USA – och siktar på nytt personlig poängrekord.
- Snart dags för både bröllop och comeback på isen, kanske som murbräcka till de finska stjärnorna.
- Hemmalivet lockar – och lösgodiset har varit efterlängtat.
Vi träffas i en av loungerna i Arenans katakomber, dit man inte ens skulle kunna hitta med hjälp av gps och spårhund.
Trelleborgskillen har fått stora delar av sin hockeyuppfostran i Malmö Redhawks. Nu har han återvänt till klubben och tecknat ett kontrakt till våren 2030.
– Det känns väldigt bra och rätt att komma hit. Och väldigt skönt med ett längre kontrakt på fyra år. Man är lite trött på de här ett- eller tvåårskontrakten.
Men det är inget jag kommer att gå under av.
Karriärvägen för Oscar Eklind, 27, är inte som en rak motorväg. Färden till toppen har varit lång och vindlande. Den typen av resor som brukar bygga starka karaktärer.
De senaste två åren har han tillbringat i NHL-klubben Philadelphia Flyers farmarlag Lehigh Valley Phantoms i Allentown. Det ligger 1,5 timme med bil från Philadelphia och det är ungefär lika långt till New York.
Geografiskt var Oscar Eklind nära NHL, men han fick aldrig möjligheten i den stora ligan.
– Det var så klart en dröm att få chansen i NHL. Men det är väldigt tufft att ta en plats, framför allt som odraftad. De som är draftade får kanske lite extra chanser. Men jag ska absolut inte skylla på något sådant. De tyckte väl inte att jag var tillräckligt bra. Men det är inget jag kommer att gå under av.
Livet i farmarligan AHL var speciellt.
– Toppen i AHL är riktigt bra. Det är en topp fem-liga i världen, vilket överraskade mig lite.
Oscar Eklinds tid i Lehigh Valley Phantoms gick upp och ner.
– Första året fick jag spela mycket, i powerplay och så. Jag tyckte jag gjorde det väldigt bra fram till december–januari. Då fick jag problem med fötterna, med knölar och sånt. Ett tag kunde jag knappt gå i vanliga skor. Men jag fick bukt med det. Jag beställde nya och modifierade skridskor. Då blev det bättre. Men det strulade egentligen från januari fram till slutspelet.
I höstas fick Oscar Eklind en kalldusch.
– De sa att de hade signat för många spelare, så jag skulle börja utanför laget. Det fick jag veta precis före första seriematchen.
Oscar Eklind tillbringade mycket tid på läktaren.
– Jag spelade varannan, var tredje match.
Efter några skador och uppflyttningar av spelare till NHL öppnades dörren igen i december.
– Efter det fick jag spela skitmycket.
Vad lärde du dig av de här två åren rent hockeymässigt?
– Det är mycket mer fysiskt där borta. Med den mindre isen har jag nog blivit lite snabbare i beslutsfattandet när jag får pucken.
På 113 AHL-matcher i grundserien blev det 37 poäng (14+23). Oscar Eklind hade rätt tidigt siktet inställt på återvända till Sverige. En del kontakter fanns med andra SHL-klubbar, men till slut blev valet enkelt.
Dels vägde det sociala tungt med närheten till familjen, dels var det Redhawks sportsliga uppryckning som lockade.
– Dessutom har jag haft Tomas Kollar [huvudcoachen] när han var juniortränare. Han och de andra har byggt upp en bra stomme här.
Oscar Eklind har lite fjärilar i magen. Snart är det bröllopsfest.
– Jag och Alva är gifta på pappret, det var lättast med USA, med allt som rör barn, fru och visum. Själva bröllopet ska vi ha nu om två veckor.
En stor dag väntar.
– Jag har inte varit så nervös, men nu börjar jag bli det, säger Oscar Eklind med ett leende, säger Oscar Eklind med ett leende.
När vi träffades för nästan två år sedan var Oscar Eklind mitt i ett renoveringsprojekt av en sommarstuga i Smyge. Men när flyttlasset kom från USA var det till en lägenhet i centrala Malmö.
– Vi har bott där en månad nu och trivs jättebra med allt, som gården och bostadsrättsföreningens utrymmen. Det är jättefräscht. Man har nära till allt.
Lösgodis, saffran och pärlsocker till jul så man kunde göra lussebullar.
Det finns många fördelar med att flytta hem. Magen och smaklökarna jublar.
– Jag har saknat lösgodis och Marabouchoklad. Svensk mat överlag tycker jag är så mycket bättre. Jag tycker till och med att italiensk mat i Sverige är bättre än italiensk mat i USA.
Så alla som kom på besök fick ta med sig lösgodis?
– Ja, lösgodis, saffran och pärlsocker till jul så man kunde göra lussebullar.
Poängmässigt finns det en säsong som sticker ut i Oscar Eklinds cv. Forwarden gjorde 28 poäng (17+11) med Luleå 2023–24.
Förhoppningarna är att han ska kunna producera något liknande i Redhawks. Eller rentav bättre.
– Det kommer att vara mitt mål, att slå mitt personbästa poängmässigt.
Oscar Eklind är en powerforward på 194 centimeter och vågen stannar på tresiffrigt. Storleken vill han utnyttja, skottet och duellspelet finns där.
– Jag skulle klassa mig själv som en lite mer offensiv tvåvägsspelare.
De finländska stjärnorna Janne Kuokkanen och Lauri Pajuniemi kanske behöver en murbräcka …?
– Det är två väldigt skickliga spelare, så det hade varit kul att spela med dem. Jag tycker det är väldigt kul att stå framför motståndarnas mål.
Hur har Tomas Kollar och sportchefen Oscar Alsenfelt sålt in din roll till dig?
– Man kan väl säga att det är som topp-sex forward. Jag vill komma tillbaka och spela så mycket som möjligt. Och hjälpa laget så gott jag kan. Tanken är väl topp-sex till att börja med. Sedan får man ta det därifrån.
En sak kan Oscar Eklind mer eller mindre garantera: ett hårt jobb.
– Jag är från trakten och har ett Malmöhjärta. Jag ska spela med hjärtat på isen.
Oscar Eklind
Ålder: 27 år (fyller 28 i juli).
Bor: Malmö.
Familj: Hustrun Alva, sonen Finn, 2,5 år.
Klubbar: Trelleborg, Malmö Redhawks, Pantern, Mora, Brynäs, Luleå, Lehigh Valley Phantoms (AHL), Redhawks.
Aktuell: Har nyligen skrivit ett kontrakt med Malmö Redhawks, som sträcker sig till våren 2030.