Vården av delfin på Kolmårdens djurpark anmäls – misstänkt lidande
Länsstyrelsen i Östergötland anmäler vården av en delfin vid Kolmårdens djurpark. Myndigheten bedömer att djuret kan ha utsatts för onödigt lidande.
En delfin på Kolmårdens djurpark har under lång tid varit sjuk och behandlats intensivt. Under en tillsynsperiod på tio månader under 2025 togs 40 blodprover på delfinen, samtidigt som den behandlades med antibiotika under 213 dagar.
Enligt Länsstyrelsen har behandlingarna lett till svåra biverkningar, bland annat påverkan på lever och mage. Men också svampinfektioner som krävt ytterligare medicinering.
I sin anmälan skriver myndigheten att andra åtgärder kring djurets miljö eller skötsel borde ha vidtagits, eller att djuret borde ha avlivats av djurskyddsskäl.
Djurens bästa
Cecilia Björling som är informations- och pressansvarig på Kolmårdens djurpark svarar skriftligt om anmälan till SVT Nyheter Öst.
”Det som nu lyfts handlar om behandling av en individ, där vi har gjort en bedömning om vård utifrån vår kunskap samt internationell expertis om individen och arten flasknosdelfin. Alla behandlingar som sätts in utgår alltid från djurens bästa och med omsorg om deras välmående i första hand”
Ärendet har lämnats till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård, som ska ta ställning till om det finns skäl för disciplinära åtgärder.
Frågan om framtiden för delfinerna i Kolmårdens djurpark engagerar. I klippet berättar Ric O'Barry vad han tycker bör hända,
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.