Örebro kommun stoppar utbetalningar till politikers företag
Sedan 2023 har kommunen betalat ut nästan en halv miljon kronor till moderaten Johan Kumlins elfirma i ersättning för intäkter företaget förlorat när Kumlin varit på politiska uppdrag.
Men efter en granskning av P4 Örebro vänder kommunen och fryser kommande utbetalningar.
– Det är inte förenligt med riktlinjerna med den här typen av ersättning, säger Gabriella Altunkajnak avdelningschef på kommunen.
Johan Kumlin är ett känt ansikte i Örebropolitiken, bland annat som ordförande i teknik – och servicenämnden. Kumlin driver en elfirma, men eftersom han vid sidan av det har politiska uppdrag får han ersättning från kommunen. För sina uppdrag får han bland annat ersättning för förlorad lön från sin anställning.
Men kommunen har även betalat ut 490 000 kronor i ersättning till firman för de intäkter företaget förlorat på grund av Kumlins politiska uppdrag. Den ersättningen har företaget fakturerat kommunen för. Upplägget godkändes av en tidigare enhetschef på kommunen.
Men nu vänder kommunen i frågan och fryser kommande utbetalningar på 140 000 kronor. De kommer även utreda de 490 000 kronorna som redan betalats ut.
Johan Kumlin säger att han är förvånad.
– Jag har följt instruktionerna jag fått till punkt och pricka och kommunen har betalat över 60 fakturor utan att säga ett knyst, säger Johan Kumlin.
Strider mot kommunallagen
Kommunens vändning kommer efter att kommunjuristen sagt sitt om saken.
– Bolaget har inte rätt till ersättning från kommunen eftersom det inte finns någon rättslig grund för det. Vi har dubbel- och trippelkollat med kommunjuristen och det är inte förenligt med kommunallagen, säger Gabriella Altunkaynak.
Ingen dokumentation
Gabriella Altunkaynak säger även att de inte hittat någon form av dokumentation som visar den tidigare överenskommelsen mellan kommunen och Kumlin. Inte heller hur ersättningsnivåerna till elfirman räknats ut finns i kommunens arkiv.
– Det är väldigt allvarligt, säger hon.
Samtidigt har hon förståelse för att Johan Kumlin hamnat i ett besvärligt läge.
– Situationen är olycklig nu i efterhand men vi har en skyldighet att följa lagen.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.