Åsa Edlund Jönsson blev generalsekreterare för SOK i februari 2023 och har alltså haft rollen under två olympiska spel. Men inför sommar-OS i Los Angeles 2028 tar någon annan över tjänsten.
– När verksamheten nu i många avseenden är rustad för framtiden är det rätt tid för mig att ta mitt engagemang för utveckling och gå vidare. Jag har därför valt att avsluta min tjänst hos SOK, säger Edlund Jönsson i pressmeddelandet.
Efter sommaren påbörjar kommittén jakten på nästa generalsekreterare. Edlund Jönsson slutar den 31 augusti. Sportdirektören Fredrik Joulamo blir tillförordnad generalsekreterare fram till att den permanenta lösningen är på plats.
– Vi har nyss lagt vårt bästa vinter-OS bakom oss. Vi gjorde vårt starkaste intäktsår någonsin 2024 och efter ett ekonomiskt tuffare fjolår har vi börjat vända skutan och är på god kurs inför framtiden, säger Edlund Jönsson.
Samtidigt önskar hon att hon hade kommit längre med att förbättra förutsättningarna för de aktiva idrottarna.
– Åsa har arbetat framgångsrikt med de frågor styrelsen prioriterade när hon rekryterades. Under hennes ledning har SOK utvecklat organisationen, intäktsarbetet, varumärkesarbetet och kommunikationen samt nått historiska framgångar på vinter-OS, säger ordföranden Hans von Uthmann.