← Alla nyheter

Expressen · 5 dygn sedan Senaste

Säpochefen om kritiken: ”Lite frustrerande”

Genom att anmäla sig som volontär kunde Aftonbladets reporter ta sig ända in i statsministerparets sovrum. Nu kommenterar Säpochefen Charlotte von Essen kritiken. – Jag är stolt över det personskydd vi driver, säger hon.

Som ett led i granskningen av Fållöknastiftelsen anmälde sig Aftonbladets reporter Lisa Röstlund, under ett annat namn, som volontär att hjälpa till på den sörmländska herrgården.

Den ägs av statsministerns fru Birgitta Ed tillsammans med tidigare affärskompanjonen Göran Thorstenson.

Aftonbladets reporter välkomnades till gården och kunde gå förbi Säpovakterna utan vidare kontroller.

På plats fanns också statsminister Ulf Kristersson och Lisa Röstlund blev även inbjuden till den del av bostaden där Kristersson och Ed bor.

Det har lett till kritik mot säkerheten kring statsministern.

Medger: ”Lite frustrerande”

På Expressens scen i Almedalen svarar nu Säpochefen Charlotte von Essen.

– Man ska veta att det vi gör runt våra skyddspersoner dels är sådant som man kan se, men det är väldigt mycket annat arbete som inte är synligt, säger hon.

Att skydda statsministern och andra i den centrala statsledningen hör till Säpos kärnuppgifter, konstaterar hon.

– Det här är ett arbete som vi tar med stor kraft, säger von Essen.

I övrigt vill hon inte gå in på några detaljer.

– Ibland är det lite frustrerande att vi inte kan kommentera och inte beskriva och förklara mer när det gäller skyddet. Inte minst när man får frågor och ifrågasätts på olika sätt, säger Säpochefen.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.