Tidigare S-toppen Ebba Östlin mordhotad under maktstriden i Botkyrka
Den tidigare S-ledaren i Botkyrka, Ebba Östlin, utsattes för mordhot under den infekterade maktstriden i kommunen 2023.
– Det var den jobbigaste tiden i mitt liv, säger hon till SVT.
Mordhotet kom när Ebba Östlin körde hem från ett partimöte i Tumba. Något Sveriges Radios program Kaliber var först med att berätta.
– Jag stannar vid ett rödljus och då kryper en mörk bil upp vid sidan om mig. Mannen formar sin hand som en pistol, riktar den mot mig och trycker av, säger hon till SVT Stockholm.
Gängkriminella röstade i partimöte
I sju år var Ebba Östlin ordförande för kommunstyrelsen i Botkyrka. En långdragen intern konflikt blossade upp i kommunen efter att Östlin beslutat att stänga ABF‑drivna fritidsgårdar när en utredning visat att det fanns våld, narkotika och kopplingar till kriminalitet där.
Hon lämnade politiken 2023 när hon avsattes och tvingades lämna sin post i vad som beskrivits som en kupp.
Omröstningen ska ha genomförts efter att personer med kopplingar till det kriminella Vårbynätverket blivit S-medlemmar, som sedan var med och röstade bort henne. En utredning genomförd av partiet har dock inte funnit någon grund för det.
– Det handlar egentligen inte om mig utan om hotet mot demokratin. Att gängkriminella tar sig in för att komma åt makt och skrämma andra till tystnad, säger Ebba Östlin.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.