SL köper tillbaka årskort och 90-dagarsbiljetter
SL kommer att erbjuda återköp på de årskort och 90-dagarsbiljetter som sålts för värdet av den tid som är kvar på biljetten. Orsaken är det tillfälliga statliga stöd som gör att priset för 30-dagarsbiljetten halveras i juli.
Från och med 1 juli får Region Stockholm statliga pengar för att kunna halvera priset för 30-dagarsbiljetter till och med årsskiftet. Det innebär att månadskort kommer att kosta 530 kronor i stället för 1 060.
Men den statliga subventionen gäller bara för 30-dagarsbiljetten. Det menar SL blir orättvist för deras trognaste resenärer, som redan köpt årskort eller 90-dagarsbiljett. Därför kommer nu SL erbjuda sig att köpa tillbaka dessa biljetter, för värdet av den återstående giltighetstiden.
”Enligt förslaget ska återköp medges när kund kan styrka genom kvitto eller motsvarande att hen personligen betalat för biljetten. Det är en rimlig åtgärd riktad mot de mest lojala resenärerna, som med hög sannolikhet kommer att köpa periodbiljetter under försöksperioden”, skriver SL i förslaget som nu klubbats av politikerna i trafiknämnden.
Finns över 35 000 årskort
Över 35 000 årskort har sålts, varav 16 000 har köpts av privatpersoner. För en resenär med årskort skulle det bli cirka 400 kronor billigare i månaden med de nya subventionerade biljetterna, jämfört med att behålla sitt årskort.
”Årskortsinnehavare är SL:s mest lojala kunder och deras ekonomiska åtagande är för en individ omfattande, då betalning för årskort görs vid inledning av perioden i en klumpsumma.”, skriver SL i förslaget.
En årsbiljett kostar 11 130 kronor. De vanliga reglerna innebär att man inte kan lösa in sitt årskort, något som nu tillfälligt ändrats.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.