← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 5 dygn sedan Sport

”I framtiden vill man tillbaka till Bajen och vinna SM-guld”

VM-debutanten drömmer om Bajen

Den irakiske landslagsmittfältaren brister ut i ett leende när han ser Sportbladets rosa mikrofon i den mixade zonen i Philadelphia efter Iraks VM-match mot Frankrike.

Hur var det där då?

– Mixade känslor nu om jag ska vara ärlig. Jag är otroligt stolt över att få göra min VM-debut. Det här är något jag drömt och jobbat för hela mitt liv. Samtidigt, surt så klart att förlora, det är det alltid. Men vi möter en av världens bästa fotbollsnationer. Så det var inte enkelt, nej.

Var det det tuffaste motstånd du ställs emot i karriären?

– Hundra procent, utan tvekan. Vart man än kollade runt omkring sig så var det världsstjärnor. Så det var absolut inte enkelt, men det var otroligt lärorikt. Samtidigt tycker jag, helt ärligt, att vi står upp ganska bra.

”Följer Hammarby otroligt, otroligt mycket”

Irak hade ett högljutt och passionerat läktarstöd på plats i ett regnigt och åskdrabbat Philadelphia.

Bland dem både Aimar Shers familj och bästa vänner.

– Att få dela ögonblicket med dem... Jag får rysningar. Det är därför jag spelar fotboll. Min familj har varit genom allt. Jag har haft otroligt stora motgångar i min karriär. Så att få göra sin VM-debut framför dem, det är något jag aldrig kommer glömma, säger Sher.

I dag spelar 23-åringen i Sarpsborg och Norge efter tuffa sejourer i så väl Spezia som Groningen, efter flytten från allsvenskan och Hammarby 2021.

Följer du Hammarby fortfarande?

– Jag följer dem otroligt, otroligt mycket faktiskt. Min bästa vän Paulos Abraham spelar ju där också. Så jag följer dem. Ja, jag följer varje match. Men ja, just i dagsläget är jag ett fan av dem så klart.

Överväger du någon dag att komma tillbaka och lira med Paulos i Bajen om chansen skulle dyka upp?

– Hundra procent. Jag lirade med Paulos också i Groningen men det blev inte någon lyckad grej för någon av oss. Men ja, i framtiden vill man tillbaka till Bajen och vinna ett SM-guld, det är en dröm så klart.

Lever i en drömbubbla

Men innan något sådant är aktuellt så finns ett VM att spela färdigt. Och för Iraks del lever fortfarande ett litet hopp om avancemang. Men då krävs seger mot Senegal på fredag.

Hur har hela VM-upplevelsen varit? Med all media, uppståndelse och annat.

– Ska jag vara helt ärlig så lever man typ i en bubbla. Men jag tror om du ställer den här frågan till mig, när allt är slut och man har fått landa lite, så kommer du få ett annorlunda svar. Men man lever i en dröm och det gäller bara att ta chansen när man får den.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.