Norges lagkapten har haft en tuff och skadefylld säsong i Arsenal – och visade inte direkt storform i öppningsmatchen mot Irak.
Martin Ödegaard lämnade planen utan mål eller assist och sågades i hemlandet.
– Ingen stor match för Ödegaard på något sätt. Han har inte varit helt sig själv, konstaterade experten Simen Stamsö Möller i TV2 Norge.
Även i Sverige fick 27-åringen en släng av sleven.
– Jag letar fortfarande efter honom. Han har nummer tio på ryggen, han har kaptensbindel och kommit från en Premier League-titel och Champions League-final med Arsenal, sa experten John Guidetti i TV4.
Kritikstormen har nått hans fru Helene Spilling.
– Jag tycker att pressen kan vara lite orättvis. Det är onödigt att skriva sånt när man försöker bygga upp ett lag under VM, säger hon till Dagbladet.
Men i nattens 3-2-seger mot Senegal var Martin Ödegaard högst inblandad. Han noterades för en assist när han frispelade Erling Haaland som gjorde 2-0 tidigt i andra halvlek.
Svaret: ”Det har varit mycket skitsnack”
Efter vinsten stöttar Haaland sin lagkamrat.
– Det kommer alltid kritik. Gör jag inte mål mot Frankrike kommer jag helt säkert bli kritiserad. Det är så det är. Vi vet hur viktig Martin är för oss. Han är vår kapten och självskriven i laget, säger tvåmålsskytten.
Martin Ödegaard tar själv lätt på kritiken.
– Jag har försökt att bara le åt det. Det har varit mycket konstigt och mycket skitsnack, men sånt är livet. Jag är rätt van vid det. Så har det varit under många år av min karriär så det är inget nytt, säger mittfältaren.
I och med nattens seger är Norge klart för sextondelsfinal. På fredag väntar gruppfinal mot Frankrike.