← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 6 dygn sedan Senaste

Marius Borg Høiby döms till fyra års fängelse – för 36 brott

Misshandel och våldtäkt • Skadestånd på över 600 000

Marius Borg Høiby döms till fyra års fängelse – för 36 brott

Misshandel och våldtäkt • Skadestånd på över 600 000

・Uppdaterad:

Marius Borg Høiby döms till fyra års fängelse för över 30 brott.

Han döms bland annat för för två fall av våldtäkt och frikänns från två, skriver norska medier.

Nu överklagar han domen.

Den så kallade ”bonusprinsen” Marius Borg Høiby, son till kronprinsessan Mette-Marit, greps av polisen sommaren 2024. Utredningen mot honom kom att växa när polisen fick tillgång till hans digitala enheter och bland annat hittade flera filmer som man menade visade olika övergrepp. Till slut åtalades Borg Høiby för 40 olika brott.

Fyra av åtalspunkterna gäller våldtäkt, andra gäller bland annat våld i nära relation, brott mot kontaktförbud och flera trafikföreteelser. Han har nekat till våldtäkterna, men medgett några av de mindre trafikbrotten.

Döms – och överklagar

Åklagare Sturla Henriksbø yrkade på sju år och sju månaders fängelse, men straffet blev något lägre. Oslo tingsrätt meddelar att ”bonusprinsen” döms till fyra års fängelse, bland annat för misshandel av sin exflickvän, två våldtäkter och flera fall av vårdslöst beteende, våld och hot.

Därtill döms han att betala omkring 650 000 norska kronor i skadestånd till flera av de drabbade kvinnorna.

Han frias från fyra av de 40 av de åtalspunkterna, däribland två andra fall av våldtäkt. Han frikänns också från alla skadeståndskrav mot dessa två kvinnor.

Marius Borg Høiby har redan meddelat via sitt försvar att han överklagar domen, skriver norska medier.

Høibys försvarsadvokat Petar Sekulic begär att Høiby ska släppas ur häktet i väntan på att domen ska vinna laga kraft. ”Bonusprinsen” har tidigare begärt att bli släppt på fri fot men fått avslag.

Flera skandaler för kungafamiljen

Misstankarna och åtalet mot den 29-åriga ”bonusprinsen” väckte uppmärksamhet över hela världen. Samtidigt som journalister från hela världen samlades i Oslo för rättegången var Borg Høiby på fri fot, men två dagar innan den skulle inledas greps han igen och frihetsberövades.

Samtidigt som rättegången inleddes i början av februari skakades det norska kungafamiljen av en annan skandal. Kronprinsessan Mette-Marits kontakt med sexualförbrytaren Jeffrey Epstein blev offentlig och visade sig vara långt mer omfattande än vad som tidigare kommunicerats.

Bröt ihop flera gånger under rättegången

Rättegången pågick i flera veckor och när den började uppgav Borg Høibys advokater att han var tvungen att medicineras för att klara av den. Under den första veckan bröt han ihop flera gånger i rätten och riktade hård kritik mot åklagaren, polis och media.

Bakom stängda dörrar spelades flera av de filmer upp som visade de misstänkta övergreppen. Flera kvinnor vittnade också mot honom, en del av dem bröt också ihop.

Åklagaren yrkade till slut på sju år och sju månaders fängelse. Borg Høiby var frihetsberövad under hela rättegången och har inte släppts i väntan på domen. Samtidigt har hans mamma, kronprinsessan, blivit allt sjukare och satts upp på väntelistan för en lungtransplantation.

– Jag vill ut och finnas där för min mamma, som är allvarligt, allvarligt sjuk, sade Høiby nyligen i rätten.

Tingsrätten beslutade i förra veckan att han skulle släppas på fri fot – men åklagaren valde direkt att överklaga beslutet och Borg Høiby släpptes inte. Ärendet gick till den högre instansen Lagmannsretten, motsvarande en svensk hovrätt, som gick på åklagarens linje och avslog beslutet att han skulle släppas.

Närvarar via länk

Under måndagen lästes domen upp i Oslo tingsrätts säkerhetssal. Planen var att Marius skulle närvara – men det ändrades i förra veckan.

Tingsrätten meddelade att han istället kommer närvara via länk ”på grund av dokumenterade hälsomässiga skäl”.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.