Rödklädda fans i mängder hade rott på Times Square, på Hudson-floden och i rulltrappor inför Norges match mot Senegal i New Jersey.
De fortsatte att ro på läktarna under matchen – och efter att segern var bärgad fick de dessutom sällskap av spelarna. Det gav ännu mer bränsle till det norska VM-fenomenet, som har blivit en snackis i klass med den isländska ”vulkanen” i EM 2016.
– Vi snackade lite inför matchen om vi skulle köra det om allt gick som det skulle – och det gjorde det. Det var ett speciellt ögonblick för hela Norge, säger tvåmålsskytten och superstjärnan Erling Braut Haaland, som är uppe i fyra fullträffar redan efter två matcher.
– Jag är bara riktigt bra på att göra mål, säger han.
”Fin och rolig grej”
Med Martin Ødegaard som ansvarig för trumman satte sig de norska spelarna och ledarna i en klunga för att tillsammans ro i takt med fansen på läktarna.
Patrick Berg, inhoppare mot Senegal, var först lite skeptisk mot fenomenet. Men inte längre.
– När det började var det ”okej, är det här något som kommer få fotfäste eller är det något som dör ut”. När man tittar upp på läktarna med så många (fans) och alla gör det tillsammans, då tycker jag att det har blivit en väldigt fin och rolig grej, säger han till Dagbladet.
Kan få möta Sverige
De norska insatserna mot Irak (4–1) och Senegal (3–2) bäddar för goda möjligheter till fler roddfiranden innan fotbolls-VM är över.
Med maximala sex poäng är avancemanget redan säkrat, men det krävs seger mot Frankrike på fredag för att vinna gruppen och i så fall eventuellt få möta Sverige i 16-delsfinal.