Företagarna: Så utnyttjar eljättarna sin monopolställning
Ny rapport • ”Småföretagen har blivit elnätens kassako”
・Uppdaterad:
Elnätsbolagen har gjort feta vinster de senaste åren.
Några som betalar extra mycket till bolagens kassor är svenska småföretagare – 20 gånger så mycket som stora industribolag, enligt organisationen Företagarnas beräkningar.
– Rapporten bekräftar att bolagen har utnyttjat sin monopolställning, säger André Nilsson på Företagarna.
Elnätsbolagens årliga vinstmarginal har legat på 16-23 procent under åren 2020-2024, visar en ny rapport från Energimarknadsinspektionen (Ei).
Under de senaste 20 åren har de höjt elnätsavgiften med 115 procent, mer än dubbelt så mycket som inflationen på 49 procent.
Och småföretagarna får betala oproportionerligt mycket.
Enligt organisationen Företagarnas beräkningar, baserade på data från SCB, betalar småföretagen ungefär 20 gånger mer per kilowattimme jämfört med industrijättarna.
Företagarna: ”Utnyttjar sin monopolställning”
André Nilsson, talesperson för Företagarna, är kritisk mot att elnätsbolagen kan gå så mycket med vinst.
– Det som sticker ut här är att småföretagen verkligen har blivit elnätens kassako, säger Nilsson.
– Småföretagen blir på något sätt de som får betala mest, samtidigt som det är de som är den största skattebetalaren i nio av tio kommuner och som skapar flest nya jobb.
Rapporten, säger Nilsson, bekräftar Företagarnas bild av att elnätsbolagen ”utnyttjat sin monopolställning”.
– Vinstmarginaler på 16–23 procent i ett reglerat monopol är anmärkningsvärt högt.
”Märker ingen förbättring – får bara ett högre pris”
Nilsson ser ett par stora problem med hur systemet fungerar idag.
– Det ena handlar om att det egentligen bara är Sverige och Finland inom EU där nätbolagen kan sätta sina egna avgifter utan att det finns en reglerande myndighet som godkänner dem i förväg. Det är ett systemfel.
Han är även kritisk mot att nya aktörer inte behöver betala för infrastrukturen som krävs när de ska ansluta till elnätet.
– Idag är en florist i Svalöv med och betalar för delar av den infrastruktur som behövs för ett nytt datacenter i Sollefteå, när kostnaden delas mellan alla på elnätet. Då ökar avgiften trots att de kanske inte märker någon förbättring av det elnät som de använder – de får bara ett högre pris.
Den rådande ordningen gör det svårare för småföretagare att investera och växa, säger André Nilsson.
– Det är ett bakvänt system.