ANALYS
JENNIFER PATERSON
Macrons charmoffensiv mot Trump gick hem
・Uppdaterad:
Klimatfrågorna ströks från dagordningen, röda mattor rullades ut och finalen blev middag på Versailles.
Frankrikes president Emmanuel Macron har gjort allt för att hålla Donald Trump på gott humör under G7-mötet i Évian.
Men kanske var det ett pris värt att betala.
Den avslutande dagen i Evian drabbades av förseningar – som följde med hela vägen fram till de viktiga sammanfattande talen. Boven var Trump. När han till slut klev in på dagens första möte log han brett och konstaterade: ”I am the boss.” En ganska bra sammanfattning av hans tre dagar här.
Så vad skulle han säga i sitt avslutande tal? Mannen som haft allas blickar på sig under hela G7-mötet. Ett möte som på förhand beskrivits som ett av de mest kritiska på åratal och ett uppmärksammat gruppfoto där han som ende ledare inte log. Svaret kom snabbt.
Trump: Bästa mötet någonsin
Det här, sa Trump, var det bästa G7-mötet någonsin.
Han återkom gång på gång till sitt Iran-avtal – uppenbart det han själv såg som veckans stora triumf. I hans version är han mannen som avvärjt ett fullskaligt kärnvapenkrig. Men när en journalist påpekade att kärnvapenfrågan faktiskt inte ingår i ramavtalet blev svaret svävande. I stället kom en ny varning till Iran: ”Bryter de mot vad vi kommit överens om, så bombar vi sönder dem.”
Men Trump var alltså nöjd. Och kanske var det just det som var poängen.
För samtidigt som han fått stjärnbehandling – med ett eget, separat välkomnande på röda mattan här i Evian – skrev han också under ett slutkommuniké med sådant som få hade väntat sig. Från att ha talat om att Ukraina borde ge upp territorium ställer han sig nu bakom skrivningar om att inga territoriella eftergifter ska göras. Dokumentet rymmer också löften om skärpta sanktioner mot Ryssland och stärkt luftförsvar för Ukraina.
Inga småsaker för ett land som nu går in på sitt femte krigsår.
Fjäsk eller avancerad diplomati?
Macron själv kallade mötet en succé. Men han fick också frågan om han gått för långt för att vinna Trumps välvilja. Klimatet har tonats ned, Trump har behandlats som hedersgäst, och som avslutning väntar middag på Versailles – något som annars mest är förbehållet kungligheter.
Så är det fjäsk eller avancerad diplomati? Det beror nog på vem man frågar.
Trump verkar i alla fall nöjd med att han fick sin bal på slottet.
Om det också betyder att slutet gott är allting gott? Kanske i sagorna. Men i geopolitiken – och särskilt med Trump inblandad – vet vi vid det här laget att dagens besked snabbt kan bytas mot morgondagens motsats.