Ministerns löfte till kvinnorna: ”Vi ska göra precis allt vi kan”
Galopperande brist på östrogenpreparat • ”Viktig och prioriterad fråga”
・Uppdaterad:
Det råder brist på östrogenpreparat i Sverige, vilket orsakar lidande för kvinnor i klimakteriet.
Jakob Forssmed (KD) lovar att göra ”precis allt” för att få bukt med problemet.
– Det är en otroligt viktig och prioriterad fråga, säger han.
Svenska kvinnor ”klimakterieturistar” för att hitta östrogenpreparat eftersom de är svåra att få tag på i Sverige, något TV4 Nyheterna rapporterat om.
Kvinnor som TV4 Nyheterna pratat med uppger att de mår fruktansvärt dåligt utan sin medicin och måste åka till Tyskland och Belgien för att få tag på den.
Forssmed: Försöker främja tillgången
Nu kommenterar socialminister Jakob Forssmed (KD) bristen.
Han säger att regeringen har gett Läkemedelsverket och Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket i uppdrag att ”vända på alla stenar”.
– Vi ser vad vi kan göra för att främja fler företag som säljer i Sverige, öka parallellimporten, på olika sätt främja tillgången till detta i Sverige och även informera företag om att det finns möjlighet att ta ut högre priser när det råder bristsituationer.
”Inte så att tillgången är enorm”
Senast förra veckan fattade man beslut om att ge dispens för två typer av östrogengel som ska säljas med utländsk förpackning i Sverige, säger ministern.
Varför kan ni inte sätta ett pris och göra som i alla andra länder, så att det inte blir en bristsituation? Det har varit brist under hela er mandatperiod.
– Det är inte så att tillgången är enorm överallt i världen utan det råder brist totalt sett, globalt sett. Men vi ska göra precis allt vi kan för att kvinnor i Sverige ska ha tillgång till detta, säger han.
Vad är ditt budskap till kvinnorna som tycker att det här är en viktig valfråga?
– Att de ska veta att vi gör precis allt vi kan, både i det korta perspektivet och på längre sikt för att säkra tillgången till transdermala hormonläkemedel i Sverige. Det är en otroligt viktig och prioriterad fråga.