← Alla nyheter

Dagens Industri · 5 dygn sedan Ekonomi

Tidöpartierna hindrar framtidens tågtrafik

Regeringens beslut att stryka 2,18 miljarder kronor till utredningar och investeringar för Stockholms centralstation och Tomteboda bangård är ett allvarligt misstag som drabbar hela Sverige, skriver Emilia Bjuggren (S), finansborgarrådskandidat i Stockholms stad och Jonas Naddebo (C), gruppledare för centerpartiet i Stockholms stad

Åtta av tio tågresor i landet passerar här och varje dag rör sig över 200 000 människor genom stationen. Men redan inom tio år väntas Stockholms centralstation nå sitt kapacitetstak. Trafikverket bedömer att fler resenärer kommer vilja resa med tåg år 2035 än vad infrastrukturen klarar av.

Att stryka miljarder i investeringar kring Stockholms central hotar därför inte bara Stockholms utveckling – det kommer att påverka tågresandet i hela Sverige negativt för lång tid framöver.

Vi har känt till prognosen länge. Sedan tio år tillbaka arbetar Jernhusen, Trafikverket och Stockholms stad tillsammans med planeringen för framtidens centralstation. I det arbetet ingår också stadsbyggnadsprojektet Centralstaden som skulle innebära att spårområdet kan däckas över och ge plats åt nybyggnation och en attraktivare stadsmiljö.

Det är därför obegripligt att regeringen och Sverigedemokraterna nu har satt stopp för investeringar som skulle göra det möjligt att bygga ut kapaciteten och rusta upp Sveriges viktigaste station för framtiden.

Plattformarna behöver bli bredare och längre, spårsystemet moderniseras och kapaciteten öka. En ombyggnation skulle möjliggöra omkring 40 procent fler tåg vid stationen. Så sent som under den gångna Kristi himmelsfärdshelgen drog banarbeten över tiden och tåg blev flera timmar försenade när tåg köade in till Stockholm. Det är en konsekvens av att regeringen och Sverigedemokraterna har skjutit upp nödvändiga investeringar. När kapacitetstak väl nås måste trafiken i värsta fall stängas av under lång tid. Det rimliga alternativet är i stället att rusta upp och förbereda Stockholm för ökad tågtrafik.

Trafikverket har självt pekat ut projektet som högt prioriterat. Planen för Stockholms central och Tomteboda handlar om att säkra grundläggande funktioner i svensk järnväg. Tomteboda bangård är en avgörande del för att projektet ska kunna genomföras. Där kan tåg vändas, städas och servas i stället för att uppta plats vid Stockholms central.

Utan den lösningen går det inte öka kapaciteten på Stockholms central. Tomteboda är därför inte ett sidoprojekt, det är själva förutsättningen för att bygga framtidens centralstation.

Konsekvenserna av regeringens och Sverigedemokraternas beslut riskerar att bli kännbara för resenärer i hela landet under lång tid framåt. När Stockholm blir en flaskhals påverkas inte bara pendeltåg och regionaltrafik i huvudstaden, utan också fjärrtåg mellan Sveriges städer.

Redan i dag är trängseln stor på plattformar och spår. Om inget görs kommer förseningar, överfulla tåg och begränsad trafik att bli vardag för allt fler. Kort sagt sätter Tidöpartierna käppar i hjulen på alla tåg som måste passera Stockholms central.

Det här sker samtidigt som efterfrågan på tågresor ökar kraftigt. Prognoser pekar på omkring 50 procents ökning av både person- och godstrafik till år 2045. Sverige behöver mer kapacitet på järnvägen – inte mindre. För att hela Sverige ska fungera krävs ett transportsystem som knyter ihop städer, förorter och landsbygd och gör det enklare att välja klimatsmarta resor.

Långsiktiga investeringar i modern infrastruktur är nödvändigt för att stärka både jobb, företagande och hållbara resor. Därför är regeringens nedrustning av det svenska tågsystemet också en del av en klimatpolitik som konsekvent inneburit ökade utsläpp. Att man nu väljer bort de mest hållbara resorna är bara ännu ett exempel på det och bidrar ytterligare till ökade utsläpp från transportsektorn.

Framtidens tågresande byggs inte genom att vänta tills kapaciteten tagit slut. Det byggs genom att agera i tid. Att stoppa utvecklingen av Stockholm central är kortsiktigt, ansvarslöst och skadligt för tillväxten i helalandet. En ny regering efter valet 2026 måste stå upp för Stockholms och hela Sveriges utveckling och en klimatpolitik som duger. Då måste staten ta ansvar och återuppta arbetet med Tomteboda och Centralstaden..

Emilia Bjuggren (S), finansborgarrådskandidat i Stockholms stad

Jonas Naddebo (C), gruppledare för centerpartiet i Stockholms stad

Läs hela artikeln hos Dagens Industri →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.