Det blev en sen afton i Philadelphia.
Av flera anledningar.
Efter en match som tog slut över två timmar senare än planerat så var det även en mixad zon efter matchen där spelare dröjde.
Fransmännen? De dök inte upp i den ”vanliga” mixade zonen över huvudtaget (till bland annat en parisisk kameramans rejäla ilska, efter sex timmars bilfärd från Boston enligt hans utsago).
Irakierna? De kom efter ganska lång väntan i samlad trupp ut mot bussen.
Jönköpingsfostrade allsvenska profilen och irakiske landslagsmittfältaren Amin Al-Ammari, 28, var märkbart besviken när han nådde Sportbladets mikrofon efter 0–3-förlusten mot Frankrike.
Ni var kvar inne i omklädningsrummet ett bra tag? Gjorde ni något särskilt?
– Nej, det har väl med deras regler att göra och med flyg och allting som ska ordnas. Så det är väl mest återhämtning där inne och sen får vi en tid när vår buss lämnar flygplatsen för att flyga tillbaka till vår bas, säger Al-Ammari.
”Går ut och är respektlös”
0–3 mot Frankrike kanske kan tänkas vara ett väntat resultat utifrån kvalitetsskillnaden mellan de två lagen. På ena sidan ett Irak med totalt sex stycken svenskar i truppen, fem av dem med speltid i Philadelphia under måndagskvällen.
På andra sidan ett Frankrike med megastjärnor som Kylian Mbappé (tvåmålsskytt), Ousmane Dembele (målskytt han också) och Michael Olise.
Tänker man på att man verkligen ställs mot världsstjärnor? Eller är det ”bara en match i mängden” väl när man är där ute?
– Jag kan bara snacka om mig själv. Men jag skiter fullständigt i vem som står framför mig. Jag går ut och är ganska respektlös i dag. jag vågar spela och visa fram det jag kan, säger Al-Ammari innan han passar på att hylla ett par lagkamrater (mittfältaren Zidane Iqbal och vänsterbacken Merchas Doski specifikt).
– Vi spelar med självförtroende och allting och försöker få det att smitta av till laget. Det tycker jag att det gör till viss del. De (motståndarna) är människor de också. På så sätt kan du inte visa för mycket respekt, för då kör de över dig.
”Små misstag att sudda bort”
Och man får säga att Irak visade att de inte bara är på plats för att delta. Ett tidigt Mbappémål var länge matchens enda efter att irakierna, både in avslutningen av första och inledningen av andra halvlek, stått upp väl mot det stjärnfyllda motståndet.
Finns det en stolthet på så vis att ni ändå håller det jämnt länge?
– Vi tror på oss själva. Men det är de små misstagen vi behöver sudda bort för att stanna kvar i matchen så länge som möjligt. Det är klart, 2–0 tar lite luften ur oss. Men skulle vi kunnat hålla 1–0 lite längre så vet vi att de till slut hade kunnat backa hem och så hade vi kunnat skapa fler lägen. Då är man fortfarande kvar i matchen då man sett i VM att en eller två chanser räcker för att få 1–1 på resultattavlan. Men tyvärr så är det inte det i dag, så vi får lära oss av det.
”Fantastiskt stolt”
Det märks att den 28-årige landslagsveteranen, med över 50 landskamper på cv:t, framförallt är besviken och arg över en förlust som innebär att avancemanget från gruppspel hänger på en skör, senegalesisk tråd inför den avslutande omgången.
Hur har det varit att hantera hela uppståndelsen och allt som är med ett VM runtom?
– Det är klart, man är fantastiskt stolt över att vara här och man är stolt över sina prestationer hittills. Man vistas på världens största scen och man visas från sin bästa sida. Jag känner att jag har lite mer att ge i mig, även om jag är väldigt stolt över de två prestationerna mot två väldigt bra motstånd. Men när laget inte vinner så är det lite surt. Man kan inte tänka på sig själv och det gör jag inte heller. Min mentalitet har alltid varit att tänka på laget. Men någonstans djupt inne så är man lite stolt och kan bygga på den självförtroendet.
”Tacksam till Sverige”
Något som också har byggt självförtroende för Amir Al-Ammari och hans lagkamrater är deras fans.
Trots närmare två timmars ovädersuppehåll så stod de irakiska fansen kvar och mötte spelarna, när matchen skulle återupptas, med stort jubel och glädje.
Vad har du att säga till de svenska fans som suttit uppe och följt er?
– Det är klart, man är född och uppvuxen i Sverige och man har fått sin utbildning där. Sverige har gett mig själva samhället och basen till vilken spelare jag är i dag. Så det är klart man är tacksam för det och att kunna ge tillbaka till alla irakier. Men jag har även fått väldigt fina meddelanden från fans och supportrar i Sverige. Så det uppskattar man väldigt mycket, säger Al-Ammari.
VM-debutant som 28-åring
Och nu, efter flera allsvenska klubbar och en helt annan vardag under majoriteten av sin karriär, spelar Amin Al-Ammari sitt första fotbolls-VM vid 28 års ålder.
Hur häftig har den här VM-upplevelsen varit generellt, att vara här med det här laget?
– Det känns fantastiskt. Vi kämpade i 21 kvalmatcher för att ta oss hit. Jag tycker att vi har visats fram på en bra sida. Det är inte så att vi blir överkörda varje match, utan vi har visat den kvaliteten vi har i laget. Så förhoppningsvis ska vi fortsätta så mot Senegal.
Irak behöver vinna sin avslutande match från Senegal för att ha någon chans att avancera från gruppspelet.