Det kommer att kräva rejäla insatser för att ändra bilisternas beteende i korsningen Amiralsgatan och Föreningsgatan. I åratal har de kunnat köra väl över 40 kilometer i timmen och genom rött ljus. Det har inte blivit några konsekvenser. Ingen får böter för fortkörning och inte heller får någon böter för att köra genom rött ljus.
Korsningen Amiralsgatan och Föreningsgatan är en del som är kvar av Malmös Los Angeles freeway.
Enligt Malmös ”Trafiksystem igår och idag” slog bilismen igenom på 50-talet.
I ”Generalplan 1956” präglades trafikredovisningen av tankar på expansion och tillväxt. Ett av skälen till ”Generalplan 1966” var den ökande biltrafiken som krävde mer utrymme.
Sydsvenskan har tidigare skrivit om tankar under bilens gyllene tid. Politiker hade planen att Malmö skulle vara Sveriges Los Angeles. Det byggdes breda gator med flera filer för den ökande biltrafiken.
Några av de breda gatorna finns kvar. Andra har Malmö stad byggt om och gjort smalare och lagt farthinder på med mera.
Kanske den nya generation politiker och stadsplanerare har några idéer om hur korsningen Amiralsgatan/Föreningsgatan kan moderniseras och anpassas till dagens behov av flera bussar, en cykelväg för det ökade antal cyklister och bredare trottoarer för de gående. Kanske ta bort en körfil för att minska antal bilar?
Köpenhamn och Nederländerna hade också tidigare gator som trängdes av bilar. De har verkligen visat att det är möjligt att ge cyklister och gående och bussar plats.
Är det inte dags för lite urbanplanering vid korsningen Amiralsgatan och Föreningsgatan?