← Alla nyheter

SVT Norrbotten · 5 dygn sedan Lokalt

Man hade 9,8 kilo amfetamin i ryggsäcken – döms till fängelse

En knarkkurir greps med 9,8 kilo amfetamin i Luleå – döms till fängelse för grovt narkotikabrott.

Man hade 9,8 kilo amfetamin i ryggsäcken – döms till fängelse

En knarkkurir greps med 9,8 kilo amfetamin i Luleå – döms till fängelse för grovt narkotikabrott.

Det var den 14 april som mannen, som är i 20-årsåldern, klev av tåget i Luleå med en ryggsäck.

Polisen som patrullerade på stationen fattade misstankar och valde tillslut att konfrontera samt avvisitera mannen. I ryggsäcken hittade patrullen 9,8 kilo amfetamin förpackat i vakuumpåsar.

Mannen har i förhör erkänt brott. Anledningen till att han tog på sig transporten var för att kunna betala av en skuld på 50 000 kronor och för att familjen inte skulle råka illa ut.

– Det är ganska tydligt i konversationen att det är snack om dörrknackningar hos anhöriga och ett hot om våld om det inte betalas ganska fort, säger mannen i polisförhör.

Fängelsestraff

Luleå tingsrätt konstaterar att brottets straffvärde motsvarar just över fem års fängelse – men de ger mannen ett lägre straff. Han döms till fängelse i fyra år och sex månader för grovt narkotikabrott.

”Tingsrätten konstaterar att XX roll i narkotikahanteringen har varit begränsad till kurirrollen. Detta påverkar straffvärdet. Det ska dock också beaktas att det rör sig om en särskilt stor mängd amfetamin som han har transporterat”, skriver rätten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Norrbotten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.