Dömd i ICA-härvan säljer butiken i Oskarshamn
Den ICA-handlare i Oskarshamn som dömts för grovt insiderbrott i den härva som avslöjades 2022 säljer sin butik och lämnar ICA. Det meddelar ICA-handlarnas Förbund.
Den 1 juni meddelade Högsta domstolen att man inte kommer att ge prövningstillstånd, och därmed står sig hovrättsdomen från förra året där majoritetsägaren till butiken dömdes för grova insiderbrott till fängelse i 2 år fast.
Handlaren dömdes efter att det avslöjats att han köpt ICA-aktier i samband med bolagets börsnotering 2021 genom sina bolag, en affär som gav honom totalt 10,3 miljoner kronor i vinst. Även två delägare i butiken dömdes till fängelse i 1 år för att ha tjänat drygt 800 000 kronor på insiderhandeln.
Den sista av fem att byta ägare
Butiken är den sista av fem inblandade ICA-butiker som byter ägare eller säljs efter domarna. Två butiker har redan bytt ägare, och de återstående gör detta från den 1 september och framåt.
– Med anledning av den fällande domen kommer handlarna att lämna ICA och sälja sin verksamhet. Mot den bakgrunden kommer ICAs ansvarsnämnd inte att pröva ärendet vidare. Det är en lättnad att nu kunna sätta punkt för en fyra år lång process, säger Göran Blomberg, vd för ICA-handlarnas Förbund i ett pressmeddelande.
En överlåtelseprocess och rekrytering av ny ICA-handlare till butiken i Oskarshamn har inletts.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.