Förlusten mot Nederländerna var tuff för samtliga svenska landslagsspelare, men kanske framför allt för Isak Hien. Mittbacken har fått utstå hård kritik efter matchen, där allt från fotbollstyckare till riksdagsledamoter gjort sin mening hörd.
Förbundskapten Graham Potter lägger huvudet på sned när Hiens insats nämns.
– Det är lurigt. Om man bara tittar på själva målet (Nederländernas 1-0-mål) så är det Isak som är närmast Brian Brobbey. För det första, jag har mött honom i Premier League och han är ett monster. Så stark. Det är en utmaning för vilken försvarare som helst, säger Potter.
Sen levererar han ett brinnande försvarstal till sin vice lagkapten.
– Jag älskar Isak Hien. Jag bryr mig inte vad någon annan säger. Så länge jag är här så spelar han. Så som jag ser det är det en jakt på syndabockar. Världen vi lever i vill ha någon att skylla på, men vill man lägga skulden på någon, så lägg den på mig – inte på honom.
Potters brandtal till Isak Hien: ”Bryr mig inte vad andra säger”
Potter trycker på att ”alla” tittar på eventuella fel precis innan målet, men inte situationen som leder fram till målet.
– Ingen ser de misstag som görs innan Isak hamnar i den situationen. De ser inte mina misstag eller andra spelares misstag, säger han.
– Efter en förlust känner man smärta, alla gör det. De vill ha någon att peka på och säga: ”det är hans fel”. När man säger det så mår man lite bättre. Men sanningen är mer invecklad än så. Och som jag sa, jag älskar Isak Hien och jag älskar vad han gör för laget. Vi vinner och förlorar som ett lag.