Mohammad Bagher Ghalibaf, chefsförhandlare i kontakterna med USA, säger cirka ett dygn efter att den första förhandlingsrundan avslutats att Iran kommer att ha kontroll över sundet, som även gränsar till Oman.
”Hormuzsundet kommer aldrig att återgå till förhållandena före kriget och kommer att förvaltas av Islamiska republiken Iran i enlighet med internationell rätt”, säger han enligt statliga nyhetsbyrån Irna.
Vilka förhållanden Mohammad Bagher Ghalibaf syftar på är inte helt klarlagt. Före kriget var passagen fri, men i maj i år inrättade Iran en ny myndighet för att samla in pengar från passerande fartyg.
Iran och USA enades på måndagen om att upprätta kommunikationskanaler för att hålla sjöfartsleden genom sundet öppen.