Antalet blodgivare måste dubbleras – inför krig eller katastrof
Socialstyrelsen har meddelat att de vill dubbla antalet människor i Sverige som kan tänka sig ge blod. Region Jönköping vill därför hitta fler blodgivare som kan vara i beredskap ifall en krigssituation eller en katastrof skulle uppstå.
Det nya meddelandet från socialstyrelsen berättar om att de vill dubbla antalet blodgivare i Sverige. Ifall en krigssituation eller en katastrof skulle uppstå så behövs det finns fler blodgivare som kan kallas vid behov.
– Alla känner någon som behövt få blod. Man vet aldrig när det är en själv som kommer behöva få blod från någon annan, berättar områdeschef Madelaine Andersson.
Eftersom blodet endast kan sparas i sex veckor så behövs det ständigt fyllas på. Genom att fler blir blodgivare på beredskap så behöver inte heller de nuvarande blodgivarna ge blod lika ofta.
– Det känns väldigt tillfredsställande att få ett sms om att blodet används till en patient, berättar blodgivaren Andreas Svensson.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.