Långt innan VM började varnades det för det extremväder som kan drabba den nordamerikanska kontinenten under sommarmånaderna, med allt från syndaflodsregn till tornados.
VM har dock varit förskonat från det – fram till i natt.
Först var det matchen mellan Frankrike och Irak som drabbades av åska och regn som ledde till att andra halvlek sköts upp i drygt två timmar.
Sen drog ovädret vidare och skapade oreda för norska fans.
Spelarna inlåsta efter succén
Kort efter att de besegrat Senegal med 3-2 i East Rutherford utanför New York slog ovädret till. Regn och kraftiga åskskurar drog in över arenaområdet och supportrar ombads hålla sig inne på arenan av säkerhetsskäl.
”För er säkerhet, sök skydd eller fortsätt transportera er”, stod det i alarmmeddelanden som skickades ut till alla mobilen i området.
Expressens utsände Philip Gadd vittnar om hur reportrar på plats blev inrymda i den mixade zonen i arenans innandöme samtidigt som arenaspeakern bad alla att hålla sig inne.
Det gällde även spelarna.
Efter en stund kunde dock gladrusiga norrmän lämna omklädningsrummet. Ungefär 45 minuter efter det första varningsmeddelandet kunde polismyndigheten meddela att faran var över.
Försvararen David Möller Wolfe berättar att han tagit del av varningsmeddelanden i mobilen.
– Ja, jag såg att jag fick en efter matchen.
Vad tänker man då?
– Det är helt oproblematiskt. Vi klarar av att fokusera på det vi ska ha fokus på.
Patrick Berg känner för de norska supportrarna som fått stå ut med spöregnet i New Jersey.
– Men det ser ändå ut som de har haft det kul och mysigt. Det är det fina med fotbollen, så länge man är tillsammans och har roligt så spelar det inte någon roll, säger mittfältaren.
Norge är nu klart för slutspel och möter härnäst Frankrike i gruppfinal.