Två dagar efter storförlusten mot Nederländerna satte sig Potter ner för en pratstund med de svenska journalisterna på plats i Texas.
Inledningen av matchen var inte bra nog, är en analys han gör efter att ha sett om matchen. Att delar av prestationen trots allt höll riktigt bra nivå, är en annan.
Kan bli förändringar
En tredje är att det kan bli förändringar i startelvan till gruppspelsavslutningen mot Japan i Dallas, klockan 01 natten till fredag, svensk tid.
– Det vore konstigt om jag satt här och slog fast att allt kommer se likadant ut. Det vore inte rättvist mot spelarna. Så ja, jag kommer fundera på det, säger Graham Potter.
Däremot ger han inte mycket för den kritik som olika fotbollstyckare i tv, samt personer på sociala medier, uttryckt mot specifika spelare. Mittbacken Isak Hien fick extra mycket klä skott efter 1–5-förlusten och problemen han hade med Nederländernas centertank Brian Brobbey, som gjorde två av målen.
”En best”
– Han är en best till spelare, och skulle vara en stor utmaning för alla försvarsspelare. Men jag älskar Isak Hien. Jag bryr mig inte om vad någon säger. Så länge jag är här så spelar han, säger Potter.
Efter tuffa förluster vill människor alltid hitta syndabockar, menar förbundskaptenen. Den här gången blev Isak Hien måltavla.
– Han gör precis allt i sin makt för att representera sitt land på bästa sätt. Och så blir han kritiserad för att någon gör mål, utan att folk tittar på misstagen, mina misstag eller de andra spelarnas misstag, som gjorts dessförinnan. Jag förstår att folk är besvikna efter en förlust. Men verkligheten är mer komplex än så.