Frankrike vann med 3–0 mot Irak och matchen blev nästan fyra timmar lång.
Under VM i Nordamerika har det varit vädervarningar på olika platser, men tidigare har inte vädret ställt till så stora problem som det gjorde på Philadelphia Stadium runt midnatt, svensk tid.
Himlen öppnade sig med ungefär tio minuter kvar av första halvlek. I halvtid kom sedan en varning för åska och den del av publiken som inte hade tak uppmanades att söka skydd inne i arenan.
Enligt lokala regler ska matcherna alltid stoppas i minst en halvtimme om det blir ett blixtnedslag inom åtta miles (cirka 13 kilometer) avstånd från arenan.
Halvtidspausen blev därför drygt två timmar lång och matchen, som startade klockan 23.00 svensk tid, återupptogs två timmar efter midnatt.
”Har varit fint väder”
Under den långa pausen pratade Sportbladet med ett par åskådare som hade förberett sig väl med regnkläder. De var förvånade över att det dröjde så länge innan VM påverkades av det opålitliga sommarvädret.
– Det har varit så fint väder och plötsligt händer detta, säger Nancy.
Hennes man Mark var redo för en lång match.
– Vi kanske kommer vara här till klockan två på morgonen, säger han.
Alla tyckte inte att pausen inne i arenans restauranger var tråkig.
– Vi hade kanonkul. Det var jättebra stämning där inne, säger en åskådare till Sportbladet.
Mat och dryck?
– Ja, kan vara drycken som gjorde att vi hade så kul.
Mbappé om avbrottet
Kylian Mbappé, som gjorde två mål i matchen, tycker att pausen var jobbig.
– Det var en stor mental och känslomässig påfrestning eftersom vi var tvungna att hålla koncentrationen uppe och fortsätta vara fokuserade i omklädningsrummet, säger Mbappé.
Den svenskirakiske mittbacken Rebin Sulaka hoppade in efter en kvart i andra halvlek.
– Om ni såg hur vi kom ut till andra halvlek såg ni att vi började bra. Uppehållet var inget som påverkade oss allt för mycket, säger Sulaka.
”Trodde inte det skulle hända i en VM-match”
– Så klart att det är någonting jag inte varit med om innan. Men det var samma som för Frankrike. Så det är absolut ingenting man kan skylla på, säger Hammarbyfostrade Aimar Sher till Sportbladet.
Du har ju ändå gjort dina Stockholmsderbyn, är du inte van vid avbrott då?
– Haha, ja, exakt. Man har varit lite van, men trodde inte det skulle hända i en VM-match. Det trodde jag faktiskt inte.