← Alla nyheter

Expressen · 5 dygn sedan Senaste

Grönländska ministerns svar till Trumps sändebud: ”Respektlöst”

Trumps sändebud hälsade Grönland grattis på nationaldagen och lade till: Inom ett år kan ni vara USA:s 51:a delstat. – Stor respektlöshet mot den grönländska befolkningen, säger den grönländske utrikesministern på en pressträff.

Grönland ska vara amerikanskt. Det har USA:s president Donald Trump upprepat många gånger under sin tid som president. Nej, har grönländarna upprepat lika många gånger.

Trots det utsågs Jeff Landry, i december förra året, till den nyinrättade positionen som Donald Trumps särskilda sändebud till Grönland.

https://x.com/JeffLandry/status/2068691939269001280?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E2068691939269001280%7Ctwgr%5E7470845454455fbbae8ea3c95573d1c94e6d727b%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyheter%2Fvarlden%2Fnya-utspelet-om-gronland-fran-trump-administrationen%2FLandrys syrliga grattishälsning på Grönlands nationaldag väckte ilska hos den grönländska utrikesministern Múte Bourup Egede, som kallar uttalandet för både tröttsamt och ”inte förvånande”.

– Vi har sagt det från allra första början. Vi vill inte vara amerikaner. Vi vill inte heller vara danskar. Vi är grönlänningar, säger han vid en pressträff på måndagen enligt TV2.

Han fortsätter:

– Det är med stor respektlöshet mot den grönländska befolkningen, men även mot kungariket i allmänhet, att man har en arbetsgrupp som arbetar i ett diplomatiskt spår, och så kommer ett särskilt sändebud med uttalanden som är helt ur spel.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.