Grönland ska vara amerikanskt. Det har USA:s president Donald Trump upprepat många gånger under sin tid som president. Nej, har grönländarna upprepat lika många gånger.
Trots det utsågs Jeff Landry, i december förra året, till den nyinrättade positionen som Donald Trumps särskilda sändebud till Grönland.
https://x.com/JeffLandry/status/2068691939269001280?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E2068691939269001280%7Ctwgr%5E7470845454455fbbae8ea3c95573d1c94e6d727b%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyheter%2Fvarlden%2Fnya-utspelet-om-gronland-fran-trump-administrationen%2FLandrys syrliga grattishälsning på Grönlands nationaldag väckte ilska hos den grönländska utrikesministern Múte Bourup Egede, som kallar uttalandet för både tröttsamt och ”inte förvånande”.
– Vi har sagt det från allra första början. Vi vill inte vara amerikaner. Vi vill inte heller vara danskar. Vi är grönlänningar, säger han vid en pressträff på måndagen enligt TV2.
Han fortsätter:
– Det är med stor respektlöshet mot den grönländska befolkningen, men även mot kungariket i allmänhet, att man har en arbetsgrupp som arbetar i ett diplomatiskt spår, och så kommer ett särskilt sändebud med uttalanden som är helt ur spel.