← Alla nyheter

Expressen Sport · 5 dygn sedan Sport

Lagerbäcks kritik mot Potter: ”Då ska man in i skiten”

På måndagen hade Graham Potter gett spelarna träningsledigt.  Det är lite för snällt, menar Lars Lagerbäck.  – Då ska man in i skiten, säger han till Fotbollsmorgon . 

VM har varit en blandad kompott hittills för Sverige och förbundskapten Graham Potter.

5-1-segern mot Tunisien blev en 1-5-förlust mot Nederländerna och inför den avslutande gruppspelsmatchen har han att tänka på.

– Man måste alltid rannsaka sig själv. Hade jag kunnat förbereda spelarna på ett bättre sätt för att hantera det? Det första målet var vi besvikna över. Vi gjorde flera misstag. Det kan man inte göra mot ett topplag. Det är en lärdom vi tar med oss, säger Potter.

Det är under tisdagen som uppladdningen mot den matchen börjar på allvar. Dagen efter förlusten mot Nederländerna var det en lätt träning. De som startat tränade enskilt i gymmet, medan avbytarna körde ett enklare pass.

Under måndagen var det träningsledigt.

Lite väl snällt av Potter, anser den tidigare förbundskaptenen Lars Lagerbäck.

Kritiken från Lagerbäck: ”Då ska man in i skiten igen”

I en intervju med Fotbollsmorgon säger Lagerbäck att Potter är klok och att han hört väldigt goda saker om Potters ledarskap, men anser att laget borde ha samlats nu i stället för att få vara lediga.

– Jag blir lite fundersam. Om rapporterna jag har läst stämmer så har han gett spelarna ganska mycket ledigt, både under förberedelsefasen och även i USA. Kanske har han varit lite för snäll. Efter en sån här förlust ska man in i skiten igen och repetera eller vad man vill prioritera inför nästa match. Det går inte att gå och gulla och gömma sig, säger han.

Potter menar att spelartruppen behövde rensa huvudena efter lördagens match.

– Killarna tränade väldigt bra dagen efter. De återhämtade sig väl, med allt vad de behöver göra. Vi behövde ge dem lite utrymme att bara få andas litegrann.

Han utvecklar valet att inte heller ha några taktiska genomgångar från matchen under söndagen.

– Det är en återhämtningsprocess som behöver ske både mentalt och emotionellt efter en match. Särskilt efter en match med så här hög nivå. Min erfarenhet som tränare är att du behöver tid för att rensa huvudet. Då får du ut mer ut av allt när du startar i gång arbetet igen.

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.