Varningen till ryska turister på Krim: ”Badsäsongen är över”
Sommarläger för barn ställs in • ”Det här är bara hemskt”
・Uppdaterad:
Ukrainas attacker mot Krim fortsätter.
Nu meddelar försvarsdepartementet syrligt att badsäsongen för ryska turister på halvön är över.
”Prognosen för turister är ogynnsam”, står det i ett uttalande.
”Vi avslutar badsäsongen på Krim”.
Det uppgav Ukrainas försvarsdepartement i ett uttalande efter att man attackerat flera mål på den ryskockuperade Krimhalvön. Enligt departementet träffades bland annat en oljedepå, gaskompressorstationer samt två luftvärnssystem och radaranläggningar.
”Prognosen för turister är ogynnsam”, står det vidare.
Ryska sommarläger för barn stoppas
Enligt Kyiv Post är uttalandet riktat till ryska turister som planerar att tillbringa sin sommarsemester på halvön. Krim är sedan länge ett etablerat turistmål för ryssar och har, sedan annekteringen 2014, varit viktigt för rysk propaganda.
– Många har sedan generationer kopplingar till Krim. Under Sovjettiden var det väldigt många som åkte dit och semestrade. Krim känner man till och vill gärna åka till, har Kalle Kniivilä, journalist på Sydsvenskan som skrivit flera böcker om Ryssland och Ukraina, tidigare sagt till TT.
Den rysktillsatte guvernören Sergej Aksjonov meddelade också under måndagen att vissa sommarläger för barn på halvön pausas till början av september och att barn som redan är på plats ska skickas hem, enligt Kyiv Independent.
”Det här är bara hemskt”
Varningen till badsugna ryska turister och beskedet om att sommarlägren för barn pausas kommer efter att Ukraina intensifierat sina attacker mot rysk infrastruktur på Krim.
Den nya strategin, som syftar till att slå ut ryska försörjningslinjer, har lett till försäljningsstopp av bensin samt till att vägar stängts och transporter stoppats – ett allvarligt slag mot halvöns ekonomi under högsäsongen.
Enligt The Guardian besöker normalt tiotusentals ryssar Krim varje år och Yelena Shtringel, chef för en resebyrå, säger till nyhetssajten RBC att cirka 80 procent av bokningarna i juni har avbokats och att hälften av bokningarna för de två övriga sommarmånaderna har ställts in.
”Jag vill åka tillbaka till Moskva. Det här är bara hemskt”, säger en rysk turist i en video som The Guardian rapporterar om, efter att hennes tåg ställts in på halvön.