Svenske André på ”fat prison” i Kina: “Straffas framför alla”
Ska totalt gå ner 55 kilo • ”Väldigt militärligt”
・Uppdaterad:
André Helgesen har gått ner 52 kilo.
De sista kilona ska han bli av med i Kina – på ett så kallat ”fängelse för överviktiga”.
– Den som går ner minst i vikt straffas framför alla, säger han till TV4 Nyheterna.
29-årige André Helgesen från Bromölla inleder varje dag med att ställa sig på vågen. Resultatet skickas direkt ut i en stor gruppchatt.
– Du får inte gömma dig, säger han.
Han befinner sig på det som vissa på internet kallar ”fat prisons” – viktminskningsläger i Kina som på senare tid har blivit väldigt populärt i landet. Där följer deltagarna ett strikt schema med träning, invägningar och kontrollerad kost.
– På träningspassen är det uppräkning för att se att alla är där och man ska skicka ut information om vad man väger. Om någon lektion eller träningspass blir inställd ska man träna själv och lägga ut det i chatten. Det är väldigt militärligt.
”En smådröm för överviktiga”
André Helgesen är på backpackingresa i Asien efter att ha sagt upp sig från jobbet som systemtekniker i Örebro. När han fick veta att lägret i Kina fanns blev han chockad.
– Det är en smådröm för överviktiga: ”Vad nice det hade varit om man bara kunde åka till ett camp och fokusera fullt på träningen och låta någon annan sköta dieten och allt runtomkring”. På så sätt är det lite av en smådröm som går i uppfyllelse.
För 9 000 kronor får han stanna på lägret i 28 dagar. En av vännerna han har lärt känna där har varit på plats i tio månader. Som deltagare från utlandet kan man i viss mån komma och gå som man vill – men enligt André Helgesen måste alla kineser, både barn och vuxna, förhålla sig till ett ”fullt fängelseliknande” upplägg.
– Då har de till exempel en vakt som kommer en gång per kväll och kollar så att alla är på rummet. Och sen är det ju väldigt tajt schema, så vi hinner inte riktigt gå ut.
Liknar Biggest loser
André Helgesen har i princip varit överviktig hela sitt liv och har länge velat nå en mer normal vikt. I Sverige har han redan gått ner 52 kilo på egen hand. Efter två veckor på lägret i Kina, dit han åkte för att utmana sig själv och sätta punkt för sin viktminskningsresa, börjar han känna sig trött i kroppen.
– Det är väldigt tufft. Man måste ha pannben för att ta sig igenom det. Är man inte insatt kanske det inte är det smartaste. Samtidigt är det motiverande att man har betalat för det – då känns det mer värdefullt att faktiskt ge järnet.
Enligt honom liknar lägret tv-programmet Biggest Loser.
– Den som går ner minst i vikt straffas framför alla på söndagar. Det kan vara att hoppa 200 hopprep, det ska göras direkt framför gruppen. Man ska skämmas över att man har varit sämst.