Frågan om moms på parkeringsböter har väckts efter ett avgörande i EU-domstolen. Domen bygger på ett specifikt fall i Danmark där felparkeringsavgifter ansågs vara momspliktiga.
Skatteverket vill börja ta ut moms på parkeringsböter. Helsingborgs stad ifrågasätter om det är förenligt med svensk lagstiftning.
Klart är att det blir kostsamt.
– Antingen tar kommunen smällen, eller så tvingas vi höja bötesbeloppet med 20 procent, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Alexander Svensson (M).