← Alla nyheter

Sydsvenskan · 3 tim sedan Lokalt

Långt fängelsestraff för hundägare i Vellinge som bar på knark värt 1,5 miljon

När polisen kontrollerade en hundägare på promenad i Vellinge kommun visade det sig att han hade två kilo kokain i ryggsäcken. En stund senare dök en 26-årig kvinna upp – som fått i uppdrag att hämta narkotikan. Nu döms de båda till fängelse.

Det var vid 18-tiden den 22 december ifjol som ett antal poliser befann sig i Vellinge kommun för att arbeta brottsförebyggande.

Sydsvenskan har tidigare skrivit om insatsen, där poliserna beslutade sig för att kontrollera en manlig hundägare. Detta eftersom mannen betedde sig nervöst och gång på gång tittade ned på sin mobil.

Om det var det verkliga skälet eller om polisen kände till att en narkotikaförsäljning var på gång vill polis och åklagare inte kommentera.

Men fastställt är att hundägaren hade två kilo kokain med särskilt hög renhetsgrad i ryggsäcken han bar på, värt över 1,5 miljoner kronor i gatuledet.

I hundägarens mobil fanns en vägbeskrivning till en adress i närområdet.

Polisen beslutade sig för att genomföra en husrannsakan i hundägarens bostad. Medan de sökte igenom mannens villa knackade det på dörren.

Det visade sig vara en 26-årig kvinna från Bromölla. Kvinnan höll en mobil i handen, som poliserna beslagtog. I telefonen fanns en pågående chatt där det framgår att kvinnan fått i uppdrag att hämta ett paket på samma adress som fanns i hundägarens mobil. Kvinnan skriver bland annat att hon jobbar med att köra knark.

– Jag är värsta klivaren, skriver kvinnan, vilket är slang för att man utför kriminella uppdrag.

Händelseförloppet har nu lett till att hundägaren dömts för grovt narkotikabrott. Mannen, som är ostraffad sedan tidigare, valde att inte svara på några frågor under vare sig brottsutredningen eller rättegången.

Tingsrätten menar att straffvärdet för hundägarens brott är fem år och nio månaders fängelse. Men eftersom mannens bedöms ha en underordnad och osjälvständig roll i sammanhanget sänks straffet till 4,5 års fängelse.

Med samma motiveringen blir kvinnans påföljd tre år och fem månaders fängelse – istället för fyra år och fyra månader som bedöms vara straffvärdet.

– Jag hade inte gjort det avdraget som tingsrätten gjort. Men jag har inte tagit ställning till om jag ska överklaga eller inte, säger åklagare Charlotta Holmgren.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.