Efter dådet i Alvesta – kommunen anmäler sig själv
Uppdaterad 19.09 | Publicerad 18.57
Alvesta kommun har lämnat in en anmälan till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, sedan två barn som varit ”aktuella inom förvaltningen” skadats svårt.
Det var i mitten av juni som två flickor i Alvesta utsattes för ett mordförsök och skadades svårt i sitt hem. Den man som misstänks ha försökt döda flickorna hittades kort därefter död i närheten av villan.
Enligt uppgifter till Smålandsposten hade mamman till flickorna kontakt med socialtjänsten i Alvesta kommun i nära anslutning till händelsen.
”Omständigheterna indikerar att det kan ha funnits brister i verksamhetens handläggning eller genomförande av insatser”, står det i lex Sarah-anmälan, enligt tidningen.
Förvaltningschefen i Alvesta kommun vill inte kommentera ärendet för tidningen.
Rättad: I en tidigare version av texten fanns en felaktig beskrivning av händelsen.